å خبر دست اول
روزنامه دنیای اقتصاد : بنا بر مصاحبه با محمد زالی مدیرعامل شرکت تحقیق و طراحی و تولید موتور ایرانخودرو (ایپکو) قرار است به زودی ( تا ماه آینده) سمند با موتور ملی به بازار عرضه شود ، بنا بر گفته های مدیر ایپکو تا کنون چند دستگاه سمند مجهز به موتور ملی به نیروی انتظامی تحویل داده شده تا مراحل شماره گذاری رو بگذرونن ، مثل بقیه محصولات این موتور در حال حاضر روی سمند برخی افراد مجموعه ایران خودرو در حال انجام تست های شهری هست و در آینده ی نزدیک به صورت گسترده روی محصولات نصب خواهد شد .
البته اعلام نشده کدوم نوع موتور ملی تست شده و آماده عرضه روی سمند است ولی به احتمال زیاد موتور 1.7 لیتری با 115 اسب بخار قدرت خواهد بود .
این تغییر علاوه بر خوشحال کردن مردم ایران به دلیل ملی تر شدن سمند افزایش قیمتی پیش بینی شده ی حدود 500 هزار تومان را به همراه خواهد داشت .
å موتور ملی اینگونه متولد شد
حدود 11 سال پیش جرقه ی تولید خودرو ملی در ایران خودرو زده شد ، ابتدا شرایط و سخت به نظر می رسید و داشته ها اندک بودند ، قدرت تولید چنین خودرویی وجود داشت اما نه به تنهایی ، شرکت تایوانی ورشکسته ای که در همین زمان در حال طراحی خودرویی روی پلت فرم 405 بود ورشکسته شد و ایران خودرو طرح این شرکت را خریداری کرد ، طرح نقص های بسیاری داشت که محققان مرکز تحقیقات ایران خودرو با همکاری گروه های کره ای ، اتریشی و آلمانی شروع به اصلاح مشکلات و طراحی خودرو ملی کردند .
در دل سمند قلبی غیر ایرانی که توسط موسسه PSA فرانسه طراحی شده بود با نام L3 می طپید که خدشه ای بر نام ملی این خودرو بود ، با این حال خودروی ملی معرفی شده باید به بازار عرضه می شد و تا زمانی که موتور ملی کامل شود نیاز بود تا از موتور جایگزین استفاده شود .
اینگونه موسسه تحقیقات موتور ایران خودرو با موسسه تحقیقات موتور آلمان شروع به طراحی موتور ملی برای ایران خودرو کردند : ( خانواده موتور EF7 ملی )
· موتور 1.7 لیتری با توان تولید 115 اسب بخار قدرت ( 18 اسب بخار قوی تر از موتور کنونی سمند) با 100 سی سی حجم کمتر در حالت بنزین سوز 20 درصد قوی تر و در حالت گازسوز هم حتی از موتور 97 اسب بخاری کنونی سمند هم قوی تر عمل می کنه .
· موتور 1.7 لیتری با توربو چارجر به طور مشترک توسط متخصصان ایرانی و آلمانی طراحی شده که توان تولید حدود 150 اسب بخار قدرت را دارد .
· موتور 1.4لیتری کاملا توسط متخصصان ایرانی طراحی شده اما هنوز به تولید نرسیده ، این موتور برای محصولات آینده ایران خودرو در نظر گرفته شده .
å مقایسه موتور ملی و موتور L3 پژو - سیتروئن ( موتور کنونی سمند)
|
موتور ملی |
موتور L3 موسسه PSA |
مدل موتور |
از خانواده EF7 |
XU7JP/L3 |
حجم موتور |
1.7 لیتر |
1.8 لیتر |
حد اکثر قدرت |
115 اسب بخار |
97 اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
162 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه |
153 نیتون متر در 3000 دور در دقیقه |
قدرت در حالت گازسوز |
حداکثر افت 6 درصد 108 اسب بخار |
حداکثر افت از 11 درصد حدود 87 اسب بخار |
å امیدواری ها !
این سومین باره که ایران خودرو وعده عرضه سمند با موتور ملی به بازار رو می ده ، دفعه قبل هم منطقی تا پایان شهریور وعده عرضه سمند با موتور ملی رو داد ، امیدواریم این دفعه که منبع خبر به موتور ملی نزدیک تره شاهد فناوری کامل خودروی ملی باشیم ، در کلاس B و C هم در آینده نزدیک شاهد S81 با موتور ملی سایپا خواهیم بود ، هر وقت مشخصات کاملی از موتور ملی سایپا بدست بیارم اون مطلب رو هم می زارم .. موفق باشید..!
یک گام به جلو .. موفق باشید ..!!
سلام
بسیار عالی بود
یکی ما رو بگیره داریم زیادی ملی میشیم جون داداش... مخلصیم سلطان!
سلام ممنون که سر زدید
وبلاگتان خیلی پر محتوا (مخصوصا ماشینای داخلی) است.
تبادل لینک؟؟؟؟؟
سلام
منم لینکتون کردم
سلام داداشی حال شما
اگه خواستی به این ادرسها یه سری بزن قشنگن
http://i20.tinypic.com/2q8yfwz.jpg
http://i10.tinypic.com/63m5z4i.jpg
http://i2.tinypic.com/687vul3.jpg
http://photo.ringo.com/234/234521718RL254904615.jpg
راستی منوشناختین منم سارا
باد
دیوانه ترشده امشب
می وزد وحشیانه
لابه لای پیردرختان خشک
می دزدد از هر شاخه ای
برگ خشکیده ای
می گوید به آن تو بازیچه ای
بازیچه ای...
می کشدش به زنجیر و
می برد به آسمان
هوهو می خندد و
نظاره می کند
جان داد نش را
وبه سوگش می نشیند شب
دلش را اندوهی می فشارد
آهسته می گو ید
مرگ فرشته ای بود
که تو را با خود برد
شاید امشب دلت آرام بگیرد
شاید امشب غصه در دلت بمیرد
شاید امشب...
شاید امشب
موتور ملی در حالت بنزین سوز شهری چقدر مصرف می کنه