نظرات یک کارشناس در مورد ریو !

 

 

 

å       این کارشناس ( از سامانه پرسش و پاسخ خودرو کارایران)

مطمئنا کسانی که فعالیت ها این وبلاگ رو دنبال می کنند با کارکرد آیکون علامت سوال بالای منو آشنا هستند ، سیستم پرسش و پاسخ کارایران که به همت دوست خوبم مسلم حمزه نژاد و من راه اندازی شد ، این سیستم تا کنون پذیرای حدود 1000 سوال بوده که خیلی فشار روی بچه های سیستم آورد ( من ، مسلم و امیررضا ) ، اعتراضات بسیار زیاد بودند و توقعات هم خیلی بالا ، اما باور کنید در روز حداکثر توانمونو صرف پاسخ دادن به سوالای این سیستم می کردیم و از کار و زندگی افتاده بودیم ( اشتباه از خودمون بود) ، خلاصه آمار سوالات بالا بود و بیننده ها هم از لنت ترمز تا مقایسه تمامی خودرو ها ی بازار ایران و خارج سوال می فرستادن ، ( الآن که یادش می افتم ...!!!) و در این میان ما هم به جاش اشتباهاتی داشتیم اما نه آنچنان زیاد که خیلی بی احترامی ها نسبت به ما روانه بشه ، این اشتباهات ناشی از بی تجربگی و غلط بودن منابع اینترنتی بوده برای مثال یک تعمیرکار دوو به پاسخی پیرامون دوو اسپرو اشکال فنی گرفته بود و ما رو احمق خطاب کرده بود که جا داره همینجا از ایشون تشکر کنم !؟

حالا در مورد این مطلب : من خودم به شخصه تا پیش از این در مقایسه ریو  ورنا بی شک ورنا رو پیشنهاد می کردم اما این کارشناس محترم سایپا با کمال متانت و در عین حال در لفافه با استفاده از کلمات کنایه آمیز به مفهوم خیال پرداز بودن و چرت و پرت نویس بودن نسبت به ما اظهار لطف کرده بودند !

در کل ، اطلاعات مهمن نه موضوعات پیش آمده ( شما جدی نگیرید)

ادامه در یادداشت پایانی ..

 

å       مقایسه تخصصی ورنا و ریو ( نکته به نکته)

از زبان کارشناس فنی سایپا

                         

 

§     کمپانی خودرو سازی کیا تابعه  گروه خودروسازی هیوندا موتور کره جنوبی می باشد که در بسیاری موارد طراحی و تولید همکاری ها ی نزدیکی با هم دارند ، همچنین این دو کمپانی از مشاوره ها و طراحی ها فورد آمریکا به طور کامل بهره می برند  .

 

§     ریو 16 سوپاپ داره،نیم موتور ریو همون نیم موتور ورناست(و البته ecu شونم یکیه هردو زیمنس البته واضحه که برنامه ecu که روی ریوست با اونی که رو ورناس فرق می کنه) که این حاصل همکاری  کیا و هیونداست .

 

§     حجم موتور هر دو 1.5 لیتره و تنها تفاوت این دو خودرو در سر سیلندر اون هاست که ریو 16 سوپاپ داره ولی ورنا 12 سوپاپ . ( ریو : 1493 سی سی حجم موتور – ورنا : 1495 سی سی حجم موتور )

 

§         قدرت ورنا 90 اسب بخار در 550 دور دقیقه و قدرت ریو 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است .

 

§         در واقع موتور ریو تکمیل شده و بهسازی شده ی موتور ورناست .

 

§     گشتاور موتور ریو ام از ورنا بزرگ تره بنابراین شتابشم تو هر 5 تا دنده بیشتر از ورناست بد نیست بدونین تو سایپا ریو به دو صفت معروفه یک سلطان شتاب و دو سلطان سربالایی یعنی تو شتاب اولیه (100-0) حتی زانتیا رو هم می گیره ، همچنین ایشون با پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 هم کورس گذاشتن و تونستن با ریو کل اون ها رو بخابونن . ( ببخشید معادل فارسی براش پیدا نکردم)

 

§     ریو تو سربالایی ها جایی که پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 بسختی 50 کیلومتر میرن ریو با سرعت بالای 100 مثل شبح از کنارشون رد میشه در مورد صدای موتور و قطعات موتورم باید بگم هیچ شباهت و اشتراکی بین ریو و پراید نیست صدای موتور ریو کاملا بم و پرطنینه و هیچ شباهتی به صدای موتور پراید نداره از لحاظ قطعات موتورم جز قطعاتی مثل یاتاقان قطعه مشترکی با پراید نداره .

 

§     مجموعه قوای محرکش شامل موتور و گیربکس و ... واتاق به شکل کاملا پک از کره وارد میشه و تو ایران کارگرا فقط زحمت باز کردن جعبه ها رو میکشن البته مشخصه قطعات مشترک خیلی بیشتری بین ریو و ورنا وجود داره که من دقیقا نمی دونم .

 

§     در پایان امیدوارم تو وبلاگت مطالب علمی و مستند بیاری ( من تا حالا در مورد ورنا مطلب ننوشتم نمی دونم ایشون با کی هستن ؟!‌)  نه مطالب بی پایه و اساس مثل : پوسته گیربکسش ایرانیه 80 در صد قطعاتش با پراید یکیه صداش مثل پرایده تو کورس با ورنا می مونه و ... یا حرفای گاراژی مثل موتور ورنا بیست سانت از ریو بزرگتره تحویل دادن نظرات شخصی حدسیات و تخیلات و مطالب نادرست و بی پایه و اساس .

 

å       و من ...

 

من با اعم نکته هایی که ایشون نسبت به ما متذکر شدن موافقم و نظرم نسبت به ریو برگشته اما چه سود که ریو از قافله بازی ورنا با شروع عرضه ورنا 1600 باز مانده و از موتور غیر قابل ارتقایی بهره می برد که بعد ها مشکلاتی برایش بوجود خواهد آورد ( از زبان یه منبع رسمی در سازه گستر سایپا) .

** من تنها یک سوال راجع به نتیجه گیری آخر ایشون دارم : اگر ما حدسیات و نظرات شخصی رو منعکس می کنیم پس اظهار نظرات شخصی شما در مورد کورس گذاشتن با خودرو های ذکر شده چگونه قابل اثبات هستند ، زیرا در این صورت من به شخصه فکر می کنم بهتره همه ماشینا رو جمع کنیم فقط ریو بفروشیم ، اینطوری بقیه ماشین ها ی به نظر شما " سوسک جلوی ریو " باید از گود خارج بشن .

 

å       یادداشت

خوب به نظر من بهتره این مطلب رو نوعی مطلب کارشناسانه تلقی نکنید ، فقط گوشه ای از برخورد مردم با خودرو نویسان رو ببینید ! مشاهده چنین مطلبی در میان 100 سوال آن هم توسط یک کارشناس فنی سایپا واقعا عامل کندتر شدن ما در امر تسریع در عملیات سامانه پرسش و پاسخ کارایران هست !

در آینده تیم بزرگتر و با تجربه تری رو برای فعالیت در سامانه پرسش و پاسخ در نظر می گیریم و امیدواریم این سیستم که خیلی زحمت پاش کشیده شده بتونه جایگاه واقعیش رو در بین بینندگان پیدا کنه .

 

اگه ریو دارید یا کسی از نزدیکانتون ریو داره لطفا در موردش در قسمت نظرات بنویسید البته  در تایید گفته های کارشناس فنی سایپا .

راستی ، می دونستید با استفاده از قسمت آخرین اخبار خودرو در منوی وبلاگ می تونید تمامی خبر های پیرامون خودرو از همه ی خبرگزاری ها و مجلات رو یک جا ببینید ؟!

 

یک گام به جلو..موفق باشید..!!

 

نظرات 6 + ارسال نظر
صخا 2 اسفند 1386 ساعت 04:53 ب.ظ http://khodroha.iranblog.com/

خسته نباشید
وبلاگتان بسیار عالی و پرمحتواست.
و مطالب بسیار خوبی برای علاقه مندان به صنایع خودروسازی ایران دارد.
با تشکر
مدیریت خبرگزاری صخا

دانیال سلیمانی 2 فروردین 1387 ساعت 12:14 ق.ظ

این کارشناس بود یا محصل اول ابتدایی که نمی دونه ریو از موتور نسل اول ورنا استفاده می کنه و ورنا تولیدی ایران نسل دوم این محصول هست.
بنابراین هر آدم عاقلی می دونه همواره در شرکت هایی چون هیوندای(نه ایران خودرو)که سر لوحه کار مشتری مداری هست هیچوقت نسل اول از نسل دوم بهتر نبوده ،نیست و نخواهد بود به ویژه اگه قصد رقابت در سطح بین المللی رو هم داشته باشه.
بازهم از نویسنده ی وبلاگ تقاضای همکاری دارم.

صمد 31 اردیبهشت 1387 ساعت 02:45 ب.ظ

اگه روش میشد میگفت ریو توشتاب ۱۰۰ - ۰ آلفارومئو روهم میگیره

hemen 27 خرداد 1387 ساعت 03:34 ب.ظ

ye sat fagaht khandidam merci karshenase darepiti akhe jaye dige nago ke rio mitoone 206 tipe 5 va parse elx ro bekhaboone aberoot mire khodayish rio mashine bahalie ama oon too regabate ba 206 tipe2 moonde cheberese be tip 5 ke ye donyaye digast. az man mishnavi boro kashketo besab

لازم به ذکره که این کارشناس نسبتا محترم که من رو هم بی سواد خطاب کردن .. من نیستم .. خواهشا تو نظرات انقدر از ضمیر مخاطب استفاده نکنید ..

[ بدون نام ] 20 تیر 1387 ساعت 08:19 ق.ظ

من خودم الان یک ریو خریده ام فقط بخاطر اینکه از ویژگیهای آن مطلع شوم . اطلاعاتی که از آن دارم را برایتان می نویسم .
از نظر سرعت من خودم ۲۰۰ تا را باهاش رفتم وهنوز مقداری گاز جای پر کردن داشت.از نظر شتاب واقعاْ عالیه وچیزی کم نمیاره . یک کورس با ۲۰۶ گذاشتم در شتاب اولیه در دنده ۱و۲و۳ اونو جاگذاشتم ولی در دنده ۴ ُ ۲۰۶ به من رسید در دنده ۵ مجدداْ از ۲۰۶ جلو افتادم.در سربالایی بسیار خوب عمل کرده وبا اینکه ۴ سرنشین در ماشین حضور داشتند با سرعت ۱۰۰ در سربالاییها می رود ولی در شیبهای خیلی تند سرعتش کمتر شده ولی در مقایسه با ماشینهای دیگر بهتر بود.
چون ۱۶ سوپاپ داره در دنده ۴ کمی صدای موتور بیشتر میشه ولی متوجه شدم که اگر سرعت به ۱۱۰ رسید فوراْ باید زد دنده ۵ صدای موتور عادی میشه .مصرف بنزینش خیلی کم است وواقعاْ راضی خواهید بود. ساشی این خودرو واقعاْ محکم است .خانمی از عقب با پراید وسرعت ۱۲۰ در حالی که ماشینم کنار خیابان پارک بود (ودر دنده وترمز دستی )به ماشینم برخورد کرد ماشینش قیچی شد وداغون خودش مجروح (با کمربند ایمنی). ماشین من هم از عقب تصادف را پخش کر د بین صندوق عقب دوگلگیر عقب وسپر . وقتی بردم صافکاری ُ صافکار از شاشی این ماشین ومحکمی اش تعجب کرده بود.پدر خانم من ۲۰۶ داره وخیلی تمیز وقتی سوار ۲۰۶ شدم کاملا احساس کردم که ریو نرمتر است. ریو از نظر جاداری وجای پا مشکلی نداره.کولرش تقریباخوبه.ترمزش اگرabsبود خیلی خوب بود . در نمونه کره ای آن ایربگ وترمز ابی اس وجود داشته فکر می کنم در ایران اینها برداشته شده اند چون جای آنها وامکان نصب وجود دارد. در کل راضیم ولی به پای بنز نمی رسه.

ممنون از اطلاعاتی که ارسال کردید ..

خادم 20 تیر 1387 ساعت 08:22 ق.ظ

سعی کردم در مورد ریو اطلاعات زیر را به شما عزیزان منتقل نمایم بدون هرگونه تعصبی.ویژگیهای ریو در ایران:

توجه کنید ما داریم در مورد کلاس خودروهای 1500 تا1800 حرف میزنیم.
ریو توی به روز بودن تکنولوژی , حتی در بین ماشینهای بالاتر از خودش حرف داره ( جز ABS و ایربگ و سانروف و ....) .مثلا" الان پرشیا یا 206 تیپ 2 یا 405 یا سمند معمولی ABS و ایربگ ندارن و حتی لوگان نیز جز در موارد E2 فول آپشن , هیچ کدام رو نداره . و خیلی جالبه که همه این ماشینا از 2 تا 6 میلیون با ریو تفاوت قیمت دارند ( لوگان که الان 15 تومن شده) .ضمن اینکه اضافه کردن ABS به ریو هم زحمت زیادی نداره . یکی از رفیقای من ریو زرشکی داره تمام تجهیرات رو با یک میلیون روی ریو سوار کرده .
ضمنا" ریو دارای سیستم پیش کشنده روی کمربند هست , من اتفاقی متوجهش شدم و وقتی تحقیق کردم دیدم این یکی رو حداقل بر نداشتن واقعا" توی سرعتهای مختلف کمر بند شل و سفت میشه .

مسئله بعدی تست Ncap است که کاملا" ریو سربلند بیرون آمده وتست crash یا Safety بخشهای مختلفی داره که یکی ار اونها مبحث ایربگ و ای بی اس است (به عنوان نمونه ترمز ضد بلوکه هم دقیقا جزو امتیازات اصلی Safety ماشین در تست های مختلف است .) اما میبینیم که زانتیا با ایربگ و ای بی اس چهار کاناله هم نتوانسته بیشتر 1.5 ستاره از جلو کسب کنه , این نشون میده که :مهمترین قضیه همون نوع پخش کردن تصادفه . ماشین اگه نتونه تصادف رو دست پخش کنه , ایربگ مربگ دیگه سرش نمیشه . جد و آباد راننده رو میاره جلوی چشمش. من تصادف ریو رو توی همین بزرگراه همت دیدم . حقیقتا" تمام ضربه رو پخش کرده . دقیقا" مثل تصادفات سوناتاست.

ایربگ هم معجزه نمیکنه و اگه خیلی بتونه از امتیاز کم کنه نیم امتیازه . مثلا" زانتیا که ایربگ داره از جلو 1.5 امتیاز آورده اما ریو (منظورم همین ریویی هست که توی ایرانه ) از جلو 4 ستاره و از بغل 2 ستاره امینی گرفته .



برای کوچک کردن تصویر اینجا را کلیک کنید.


بحث دیگه اینه که : هیچ تفاوتی بین ریویی که با این شکل یک زمانی در اروپا و آمریکا بوده با این ریو نیست جز حذف برخی آپشنها . من فیلم خط کامل تولید ریو از زمان ورود قطعات تا کنترل نهایی دارم و به طور قطع میگم که هیچ تغییری توی هیچ چیزی به وجود نمیآد ( جز لاستیکها ) و کارگران فقط زحمت بازکردن جعبه ها رو میکشن و بس . ضمنا" طبق قوانین کلی CKD ها هیچ کشوری حق نداره تغییری در جنس و فصل CKD به وجود بیاره مگر کم کردن آپشن .
بحث دیگه اینه که ریو تنها اتومبیل خودروسازان دولتی هست که جزء CKD ها لحاظ میشه و حتی زانتیا هم از این امتیاز برخوردار نیست . تاریخچه ورودش در ایران نیز بسیار خواندنی است . بحث دیگه اینه که امکان نداره که این خودرو یه روزی گاز سوز بشه و یا تغییری در موتورش به وجود بیاد . چون حقیقتا" اون درخت سیم کشی و موتوری که من دیدم یک استثنا است که مردم قدرش رو ندونستن و مدام دم از این زدند که گرانه و این مهملات و امروز بعد از سه سال از زمان تولید به یکباره یک میلیون افزایش قیمت پیدا کرد .
این نشان از ضعف شرکتهای خودروسازی است که در تبیین خودروی خود کوتاهی کردند ... و هوشیاری بیش از پیش جوانانی مثل شما دوست عزیز م که با تحقیق و ترقیب سعی در شناساندن نسل جدید اتومبیلهای روز دنیا و تفاوت اون با خودروهای تولید داخل هست .

ممنون از اطلاعات کامل وخوبتون ، مطمئنا نظرات شما و دوستی که نظر قبلی رو ارسال کردن می تونه کمک خوبی برای کسانی باشه که تمایل به خرید ریو دارند ..
اما برخی ویژگی های ریو هنوز جای بحث داره که سعی می کنم به بررسی اون ها بپردازم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد