سیاست یا اتفاق ، بازی جالبیست

فرهنگ سازی برای ایجاد نگاهی دیگر به روش خرید خودرو برای سایپا 120 میلیارد تومان به همراه داشت ، ایران خودرو کمی کند ، دیر و به اجبار عمل کرد و البته سایت فروششان هم مدتی پایین بود اما مطمئنا این فرهنگ سازی سود خوبی را برای آن ها هم به همراه داشته . مردم ! ، جاده شما را می خواند ، موتور ملی آمده . اما بعد از گرد و خاکی بی مثال حس می شود قرار است دوباره از خط تولید خارج شود ، ایران خودرو برای تست موتور ملی Ef7 از خودرو نویسان مطبوعات دعوت کرد تا با دست های ( دقیق تر ، پاهاشون ) خودشان این خودرو رو تست کنند  اما من در بیش تر موارد از قلم این خودرو نویسان اعلام ضعف های رو خوندم . حال فلسفه تست عمومی این موتور چه بوده ! (در کل موتور خوبیه)قیمت سمند با موتور ملی 1 میلیون تومان از حد تعارف پایش را فراتر گذاشت !

سمند سورن حدود سال 81 برای نخستین بار به صورت عمومی به مردم ایران در نمایشگاه تهران معرفی شد ، می گذریم از این قضیه که مدلی که آن جا معرفی شد و مطلبش هم در این وبلاگ موجوده از زمین تا .. با مدل کنونی تفاوت داشت ، یعنی آن زمان تنها می توانستیم روی این موضوع حساب کنیم که خودرو با " نام سورن " قرار است تولید شود و دیگر هیچ ! باز هم می گذریم از این که پس از 6 سال وعده سورن ، آن هم دست و پا شکسته در اذهان عمومی و خیابان های ایرانی جا گرفت ! سورن مانند قابلمه ای خالی روی گاز بود ، ایران خودرو فعلا آب توی این قابلمه ریخته تا ببینیم چه می شود ، از بسیاری که حواله سورن داشتند شنیدم که وقتی یک بار آن را تست کردند هیچ تفاوتی بین آن و سمند عادی حس نکردند ، چرا 3 میلیون تومان بیش تر بدهند ؟! طراحی آن هنوز هم دست کاری می شود ، زمانی که قرار است به ترکیه صادر شود آپشن هایی به آن اضافه می شود ، هنوز هیچ چیزی نشده وعده مدل جدیدش را می دهند  ( اصلا مدل قبلی چه بوده که جدیدیش چه باشد ) از تغییرات جلوپنجره ی آن اعلام می کنند تا تغییرات در سایز آنتن ! اکنون سورن هست ، کسی حضورش را حس می کند ؟ 18 میلیون و خورده ای .

سایپا دیروز با پروتون تفاهم نامه همکاری برای تولید خودروی ارزان امضا کرد ، باز هم لرزه بر تن ایرانیان افتاد ، یک خودروی ارزان دیگر از جنس تندر نود ارزان . وعده تولید آن برای یک سال و نیم دیگر داده شده ( چه کسی باور می کند ؟! ) آه که سایپا اکنون در دو پروژه خودرو ارزان دست و پا می زند ، خودرو ملی سایپا S81 و خودروی که هنوز حتی نطفه اش هم بسته نشده . آیا قرار است فرمول ارزانی ال نود روی این دو محصول بخت برگشته نیز اجرا شود !؟

این جا مشخص نیست افزایش قیمت ها در بازار خودرو ناشی از چیست ، دبیر انجمن خودروسازان خواهان قرار دادن وظیفه تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان است ، مجلسی ها خودروسازان را مقصر می دانند و عده ای نیز دلالان بازار را ، در بحبوحه این تفاسیر قیمت خودرو برای خودش بازی در می آورد مقصر همچنان روی هوا است و همه ادعای قطع کردن دستش از بازار هستند ، برای همه واضح است که در بازار ایران هیچ خودرو با قیمت واقعی اش به فروش نمی رسد آیا رسیدگی می شود ؟!

برخی افزایش قیمت ها را می توان منطقی خواند ، افزایش قیمت فولاد و یا کاهش تولید یک خودرو بر اساس کاهش تقاضا ، این موارد از طرف خودروسازان قابل قبول است اما این گونه نباشد که مانند زانتیا قیمتی بسیار فراتر از حد خودرو بازار را متحول کند سپس به بهانه خواباندن قیمت آن خودرو جایگاه ثابتی بین 30 میلیونی ها برای آن باز کنند و پس از آن فیس لیفتش را معرفی کنند ! سیاست یا اتفاق ، بازی جالبیست .

یک گام به جلو .. موفق باشید ..!!

نظرات 6 + ارسال نظر
خودنویس 14 مرداد 1387 ساعت 11:56 ق.ظ http://knevis.blogfa.com

سلام.
پست جالبی بود، والا من یکی که مطمئنم هیچ کدوم از این خودروهای ارزان قیمت کمتر از 7 میلیون دست مردم داده نخواهند شد، تازه اگه تولید بشن!
یه دو سه سال پیش قرار بود نوعی از خودروهای دو نفره در ارومیه تولید بشه، شما خبری نداری چی شد؟ راستی سیستم پرسش و پاسخمون هنوز روی حدود 30 تا بازدید کننده داره، اگه چند نفر مشاور پیدا میکردی خیلی خوب جواب میداد، بعدا میتونستیم همین رو گسترش بدیم.
فردا یه سر به خودنویس بزن، آپش میکنم! یا حق...

امیررضا 14 مرداد 1387 ساعت 08:20 ب.ظ http://cars.mihanblog.com

سلام
مطلب خوبی بود .
جالبه وقتی خودروساز ها اعلام می کنن که میخوان یه چند ده هزار تومن بکشن رو قیمت صدای همه در میاد ولی وقتی دلال های تو بازار راحت ۳-۴ تومن قیمت ها رو بالا پایین می کنن انگار نه انگار !!!
وضعیت عجیبی شده ... قیمت پرشیا ۱۸ ملیون ... اون وقت باز هم وعده ی خودروی ارزون قیمت میدن !! اگه راست میگن قیمت ها را کنترل کنن ! خودروی ارزان قیمت نخواستیم !

احسان 16 مرداد 1387 ساعت 10:51 ق.ظ http://highspeed5.blogfa.com

سلام امیر حسین جان.خیلی وقت بود بهتون سر نزده بودم.خیلی جالبه این پست.آره دیگه اصلا معلوم نیست وزارت صنایع چیکار میکنه؟دکتر(دکترای الکی)منطقی هم که هر چی تونسه برده بالا.آخه کی بالا پارس که هیچی نداره ۵/۱۸ میلیون پول میده؟؟؟!!!!!

omid 16 مرداد 1387 ساعت 03:03 ب.ظ http://rmb-ali.blogspot.com

مطمئنا از این دیگی که خودرو سازای داخلی تو این شرایط انحصاری و فشار بر دولت برای عدم کاهش عوارض و مالیات واردات دارن هم میزن غذای درست و حسابیه برای مصرف کننده ایرانی بیرون نمیاد و فقط خودرو سازای ایرانی که معلوم ام نیست واقعا خودرو ساز هستند یا نه از این بساط سود میبرن

امیر حسین 17 مرداد 1387 ساعت 01:11 ب.ظ

Ba salam khedmate Duste aziz,
ba tashakor az post haie jalebe shoma,
mikhastam age vasatun maghdur hast ye poste kamel aZ kia OPIRUS erae bedin ke be tazegi dar keshvar dide shode....,
mochaker misham,
bi sabrane montazere pasokh shoma hastam,
khodanegahdar

این مطلب در دستور کار بود ، این پست به موضوعات اطلس خودرو اضافه شد .

سلام
مطلب خوبی بود .
جالبه وقتی خودروساز ها اعلام می کنند که میخواهند یه چند ده هزار تومان بکشند روی قیمت صدای همه در میاد ولی وقتی دلال های تو بازار راحت ۲-۳ میلیون تومان قیمت ها رو بالا پایین می کنند انگار نه انگار !!!
وضعیت عجیبی شده ... قیمت پارس ۱۸ میلیون ...زانتیا ۳۰ میلیون...آخه کی برای این خودروها با امکانات ضعیف اینقدر پول میده...هر چند که می دونم هنوز عده ای هستند که این کار را بکنند.!.؟
راه حل:((به نظر من اگر واردات بیشتر شود و درصد گمرکش خودروها پایین آید اوضاع بهتر می شود.))

مدیریت خبرگزاری صخا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد