نظرات یک کارشناس در مورد ریو !

 

 

 

å       این کارشناس ( از سامانه پرسش و پاسخ خودرو کارایران)

مطمئنا کسانی که فعالیت ها این وبلاگ رو دنبال می کنند با کارکرد آیکون علامت سوال بالای منو آشنا هستند ، سیستم پرسش و پاسخ کارایران که به همت دوست خوبم مسلم حمزه نژاد و من راه اندازی شد ، این سیستم تا کنون پذیرای حدود 1000 سوال بوده که خیلی فشار روی بچه های سیستم آورد ( من ، مسلم و امیررضا ) ، اعتراضات بسیار زیاد بودند و توقعات هم خیلی بالا ، اما باور کنید در روز حداکثر توانمونو صرف پاسخ دادن به سوالای این سیستم می کردیم و از کار و زندگی افتاده بودیم ( اشتباه از خودمون بود) ، خلاصه آمار سوالات بالا بود و بیننده ها هم از لنت ترمز تا مقایسه تمامی خودرو ها ی بازار ایران و خارج سوال می فرستادن ، ( الآن که یادش می افتم ...!!!) و در این میان ما هم به جاش اشتباهاتی داشتیم اما نه آنچنان زیاد که خیلی بی احترامی ها نسبت به ما روانه بشه ، این اشتباهات ناشی از بی تجربگی و غلط بودن منابع اینترنتی بوده برای مثال یک تعمیرکار دوو به پاسخی پیرامون دوو اسپرو اشکال فنی گرفته بود و ما رو احمق خطاب کرده بود که جا داره همینجا از ایشون تشکر کنم !؟

حالا در مورد این مطلب : من خودم به شخصه تا پیش از این در مقایسه ریو  ورنا بی شک ورنا رو پیشنهاد می کردم اما این کارشناس محترم سایپا با کمال متانت و در عین حال در لفافه با استفاده از کلمات کنایه آمیز به مفهوم خیال پرداز بودن و چرت و پرت نویس بودن نسبت به ما اظهار لطف کرده بودند !

در کل ، اطلاعات مهمن نه موضوعات پیش آمده ( شما جدی نگیرید)

ادامه در یادداشت پایانی ..

 

å       مقایسه تخصصی ورنا و ریو ( نکته به نکته)

از زبان کارشناس فنی سایپا

                         

 

§     کمپانی خودرو سازی کیا تابعه  گروه خودروسازی هیوندا موتور کره جنوبی می باشد که در بسیاری موارد طراحی و تولید همکاری ها ی نزدیکی با هم دارند ، همچنین این دو کمپانی از مشاوره ها و طراحی ها فورد آمریکا به طور کامل بهره می برند  .

 

§     ریو 16 سوپاپ داره،نیم موتور ریو همون نیم موتور ورناست(و البته ecu شونم یکیه هردو زیمنس البته واضحه که برنامه ecu که روی ریوست با اونی که رو ورناس فرق می کنه) که این حاصل همکاری  کیا و هیونداست .

 

§     حجم موتور هر دو 1.5 لیتره و تنها تفاوت این دو خودرو در سر سیلندر اون هاست که ریو 16 سوپاپ داره ولی ورنا 12 سوپاپ . ( ریو : 1493 سی سی حجم موتور – ورنا : 1495 سی سی حجم موتور )

 

§         قدرت ورنا 90 اسب بخار در 550 دور دقیقه و قدرت ریو 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است .

 

§         در واقع موتور ریو تکمیل شده و بهسازی شده ی موتور ورناست .

 

§     گشتاور موتور ریو ام از ورنا بزرگ تره بنابراین شتابشم تو هر 5 تا دنده بیشتر از ورناست بد نیست بدونین تو سایپا ریو به دو صفت معروفه یک سلطان شتاب و دو سلطان سربالایی یعنی تو شتاب اولیه (100-0) حتی زانتیا رو هم می گیره ، همچنین ایشون با پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 هم کورس گذاشتن و تونستن با ریو کل اون ها رو بخابونن . ( ببخشید معادل فارسی براش پیدا نکردم)

 

§     ریو تو سربالایی ها جایی که پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 بسختی 50 کیلومتر میرن ریو با سرعت بالای 100 مثل شبح از کنارشون رد میشه در مورد صدای موتور و قطعات موتورم باید بگم هیچ شباهت و اشتراکی بین ریو و پراید نیست صدای موتور ریو کاملا بم و پرطنینه و هیچ شباهتی به صدای موتور پراید نداره از لحاظ قطعات موتورم جز قطعاتی مثل یاتاقان قطعه مشترکی با پراید نداره .

 

§     مجموعه قوای محرکش شامل موتور و گیربکس و ... واتاق به شکل کاملا پک از کره وارد میشه و تو ایران کارگرا فقط زحمت باز کردن جعبه ها رو میکشن البته مشخصه قطعات مشترک خیلی بیشتری بین ریو و ورنا وجود داره که من دقیقا نمی دونم .

 

§     در پایان امیدوارم تو وبلاگت مطالب علمی و مستند بیاری ( من تا حالا در مورد ورنا مطلب ننوشتم نمی دونم ایشون با کی هستن ؟!‌)  نه مطالب بی پایه و اساس مثل : پوسته گیربکسش ایرانیه 80 در صد قطعاتش با پراید یکیه صداش مثل پرایده تو کورس با ورنا می مونه و ... یا حرفای گاراژی مثل موتور ورنا بیست سانت از ریو بزرگتره تحویل دادن نظرات شخصی حدسیات و تخیلات و مطالب نادرست و بی پایه و اساس .

 

å       و من ...

 

من با اعم نکته هایی که ایشون نسبت به ما متذکر شدن موافقم و نظرم نسبت به ریو برگشته اما چه سود که ریو از قافله بازی ورنا با شروع عرضه ورنا 1600 باز مانده و از موتور غیر قابل ارتقایی بهره می برد که بعد ها مشکلاتی برایش بوجود خواهد آورد ( از زبان یه منبع رسمی در سازه گستر سایپا) .

** من تنها یک سوال راجع به نتیجه گیری آخر ایشون دارم : اگر ما حدسیات و نظرات شخصی رو منعکس می کنیم پس اظهار نظرات شخصی شما در مورد کورس گذاشتن با خودرو های ذکر شده چگونه قابل اثبات هستند ، زیرا در این صورت من به شخصه فکر می کنم بهتره همه ماشینا رو جمع کنیم فقط ریو بفروشیم ، اینطوری بقیه ماشین ها ی به نظر شما " سوسک جلوی ریو " باید از گود خارج بشن .

 

å       یادداشت

خوب به نظر من بهتره این مطلب رو نوعی مطلب کارشناسانه تلقی نکنید ، فقط گوشه ای از برخورد مردم با خودرو نویسان رو ببینید ! مشاهده چنین مطلبی در میان 100 سوال آن هم توسط یک کارشناس فنی سایپا واقعا عامل کندتر شدن ما در امر تسریع در عملیات سامانه پرسش و پاسخ کارایران هست !

در آینده تیم بزرگتر و با تجربه تری رو برای فعالیت در سامانه پرسش و پاسخ در نظر می گیریم و امیدواریم این سیستم که خیلی زحمت پاش کشیده شده بتونه جایگاه واقعیش رو در بین بینندگان پیدا کنه .

 

اگه ریو دارید یا کسی از نزدیکانتون ریو داره لطفا در موردش در قسمت نظرات بنویسید البته  در تایید گفته های کارشناس فنی سایپا .

راستی ، می دونستید با استفاده از قسمت آخرین اخبار خودرو در منوی وبلاگ می تونید تمامی خبر های پیرامون خودرو از همه ی خبرگزاری ها و مجلات رو یک جا ببینید ؟!

 

یک گام به جلو..موفق باشید..!!