گوشه ای از صنعت خودرو در ایران

 

 

 

محرابیان وزیر صنایع و معادن ، مدتی قبل بعد از افتتاح کارخانه ایران خودرو در بابل و بعد از اینکه ایران خودرویی ها تصمیم به تولید S21 در اون رو گرفتند تا جایگزینی برای پیکان و شروعی برای عرضه خودروی ارزان قیمت در کشور باشه ، به شدت با این مساله مخالفت کرده . «نباید بازار خودروی ایران را به شرکت‌های خارجی بدهیم» و یا اینکه به «خاطر نفع شخصی چند نفر، نمی‌‌توانیم بازار را به چند کارگر چینی بدهیم» و دست آخر اینکه «پروژه تولید خودروی ارزان‌قیمت با همکاری چری نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است» از گفته های محرابیان است .

سوال اینجاست که چرا این حرف ها هم اکنون که در آستانه شروع همکاری ایران خودرو  و چری چین هستیم  باید زده شوند ، به قولی می گن وقتی کلنگ کارخانه بابل زده شد کسی نمی دانست با چه هدفی قرار است این کارخانه تاسیس شود ، برای تولید چه خودرویی ؟!

 

منطقی مدیر عامل ایران خودرو گفته  :  " به ما گفتند خودروی ملی بسازید ، ما هم ساختیم "

 

طرح اس 81 به دلیل توقف چند ساله با اکثر استاندارد ها و علم روز همسو نبود و به همین دلیل طراحی این خودرو از سر گرفته شد ، حتی برای سر هم کردن مدل آزمایشی S81 هم ما نیازمند به کره بودیم ، این بدان معناست که درصد فراوانی از بودجه اختصاص یافته به S81 تا قبل از توقف پروژه از بین رفته ...

 

پروژه طراحی و تولید موتور ملی در سه مدل و در سه مرحله صورت گرفته ، این موتور از پایه کار نشده و از موتور پیش فرض PSA در طراحی آن استفاده شده ، طراحی و تولید این موتور با همکاری موسسه موتور آلمان پروژه ای آموزشی برای مهندسان ایرانی بوده این آموزش برای ایران خودرویی ها به معنای طراحی و تولید موتور ملی بوده !!

 

لزوم مونتاژ و طراحی برخی مدل های خودرو در کشور درست درک نمی شود ، اما در تفکر عامیانه برای در دست داشتن بازار است ، این حرف که هنوز تقاضا برای 405 GLX و پراید وجود دارد و به همین دلیل ما آن ها را از خط تولید خارج نمی کنیم ، نشات گرفته از بوجود آوردن بازار محدود در کشور است ، پایه این حرف را خودتان بنا کرده اید ، باید هم از اون استفاده کنید ..!

 

کاهش ندادن تعرفه واردات خودرو بر خلاف برنامه چهارم توسعه ( کاهش تا 50 درصد تا سال 88) به دلیل ضرر رسیدن به قطعه سازان و خودروسازان داخلی برای عوام معنای قابل درکی ندارد ، بنای این گونه واردات خودرو از ابتدا با تولید داخلی همگام نبوده که هم اکنون باید برای جبران ضعف صنعت خودرو و اجرای طرح خودکفایی و به قدرت رسیدن در تولید و طراحی خودرو های داخلی بهای جدایی از صنعت روز خودرو در جهان رو بپردازیم . البته شکی نیست که این امر ضرر هایی را به همراه خواهد داشت .

 

صنعت خودرو به معنای ارائه فیس لیفت خودرو های پیشین نیست ، ما که قراره با سرعت در زمینه خودروسازی پیشرفت داشته باشیم و 1 درصد از  صادرات خودرو جهان رو به خودمون اختصاص بدیم نیازمند فعالیت بیش تر در بهبود محصولات از دیگر مناظر داریم ، بدین معنا که موتور 1.8 لیتری با قدرت 97 اسب بخار ( روی سمند و 405 ) دیگر در جهان جایی ندارد ، بلکه خودروسازان از موتور های 1.4 لیتری با قدرتی بیش از این استفاده می کنند .

موتور هایی که روی برند های گوناگون نصب می شوند قابلیت ارتقاء به عنوان محصول آینده را دارند ، اما به ظاهر ارتقاء خودرو ها در ایران با قرار دادن آپشن کیسه هوا و طراحی جدید چراغ های عقب و جلو معنی می شود شاید هم خودرویی که فیس لیفت شده از بازه ی قیمتی خودش یک پله صعود کنه با بازه قیمتی گرون تر .

 

پروژه های عظیم خودرو در کشور با سیاست آمیخته می شوند ، از کاه کوه می سازند ، طرح های بی سرانجام بسیاری را دنبال می کنند ( وانت سمند ، وانت پراید ، وانت 405 ) و ..

دیزلی شدن خودرو ها در ایران رویای بود که هرگز به نظر نمی رسید عملی شود ، به نظر میرسه انجام این پروژه روی زامیاد 24 ( وانت نیسان) قراره تحول ایجاد کنه !

     عوامل دیزلی نشدن خودرو ها تا کنون از زبان عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ( به نقل از هفته نامه دنیای خودرو)

§      شماره گذاری و واردات خودرو های سواری دیزلی به ایران ممنوع است ( این قانون ریشه در قبل از انقلاب دارد و هویدا آن را صادر کرده) --- چه جالب ، یعنی هویدای از زبان رسانه ها فاسد ، تصمیمی گرفته که پس از انقلاب هم دستخوش تغییر نشده !! ----

§         پالایش گاه های ایران هنوز قابلیت تولید گازوئیل مرغوب یا گازوئیل با گوگرد کم را ندارند .

§      تکنولوژی ساخت موتور های سبک دیزلی پیچیده تر از ساخت موتور های بنزینی است و در دنیا فقط چند کشور هستند که تکنولوژی تولید این موتور ها را دارند . ( پس یه پروژه ی ملی دیگه تو راهه !!! تولید موتور های سبک دیزلی البته شاید با همکاری 90 درصد یکی از همون چند کشور ! )

 

دیگه خودتون قضیه رو بگیرید که چرا در مورد تندر 90 ( ال نود ) یا همون لوگان چیزی ننوشتم !!! ترسیدم صفحه اول وبلاگ سنگین بشه !

 

اگه دوست داشتید شما هم گوشه هایی از این صنعت پر فراز و نشیب رو در قسمت نظرات بنویسید ، حتما در مطلب از اون ها استفاده میشه !

 

یک گام به جلو...موفق باشید..!!