صنعت خودروی ایران چینی تر می شود

 

زمزمه حضور شرکت جدید چینی در ایران از همیشه پر رنگ تر و خیلی ناگهانی اعلام شد ، شرکت بزرگ چونگینگ چانگان ( چانا ) چین شریک تولیدی خودرو های فورد آمریکا در چین قصد دارد تنها یکی از محصولاتش را در ایران تولید کند تا بلکه در آینده نزدیک راه برای دیگر خودرو های تولید این شرکت به ایران باز شود  ، شرکت بنیان توسعه صنعت پارس از زیر مجموعه های شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو " بن رو " تولید کننده چیرمن و کوراندو می باشد که چندی پیش هم دست به اقدام جالبی در زمینه واردات و تولید انواع خودرو های فیات در ایران زد ، این شرکت توانست راه ورود 7 محصول فیات را پس از مدت 50 سال دوباره به ایران باز کند . در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی جزئیات این طرح می پردازم :

 

 


خودرو سازی چونگینگ چانگان (چانا) :

شرکت خودرو سازی چونگینگ چانگان چین ( چانا ) در سال 1862 در چونگینگ چین تاسیس شد اما از همان ابتدا برنامه تولید خودرو را در دستور کار خود نداشت در آن سال ها به دفتر اسلحه های خارجی شانگهای معروف بود و عمده فعالیتش را تولید اسلحه تشکیل می داد و مدتی بعد به اولین شرکت صنعتی چین تبدیل شد .

این شرکت در سال 1957 موفق به تولید اول جیپ در چین شد اما به دلیل برخی مسائل مدتی بعد تولید این جیپ به کارخانه خودروسازی پکن منتقل شد . در سال 1983 این شرکت به عنوان یک خودروساز رسمی چین دوباره معرفی شد و فعالیت جدی خود در زمینه خودرو را دوباره از سر گرفت .

در سال 1992 فعالیت مشارکتی کمپانی چانا با سوزوکی ژاپن آغاز شد .

در سال 2001 چانا و فورد همکاری مشترک خود رو شروع کردند و در این زمینه چانا شروع به تولید سه مدل از فورد  در چین کرد ، شاید بتوان چنین شراکتی را با ایران خودروی خودمان در همکاری با پژو مقایسه کرد .

در سال 2005 همکاری چانا با مزدا موتور در زمینه استفاده از موتور های این شرکت بزرگ خودرو سازی آغاز شد و اخیرا هم با جیانگلینگ چین برای استفاده بیش تر از سهم بازار چین شروع به همکاری کرده .

 

خودروسازی شرکت بنیات توسعه صنعت پارس ( تاپکو )

این شرکت را می توان در یک کلام نمایندگی فیات در ایران و زیر مجموعه شرکت بنیات توسعه صنعت پارس دانست که در سال 1382 در تهران تحت لیسانس فیات تاسیس شده . این شرکت تا کنون توانسته در زمینه حضور 7 محصول فیات در ایران فعال باشد که هنوز شاهد این محصولات در ایران نبوده ایم اما کارخانه این شرکت در اتوبان تهران کرج با آرم فیات نشان دهنده انجام شدن برخی فعالیت ها در این زمینه است که حضور فیات در ایران رو پر رنگ تر می کنه .

 

بنی (benni) یکی از سه محصول سواری خودروسازی چانا

 

بنی ، امید چانا برای گسترش سهمش در بازار های جهانی به ویژه کشور های در حال توسعه از جمله ایران است ، چینی ها که از گذشته چشم به بازار های کشور های در حال توسعه دوخته بوده اند در سال های اخیر با وجود مشکلات بسیار در زمینه صادرات خودرو به کشور هایی همچون ایران نیاز بازار های ایران را شناسایی کردند و پس از شرکت چری چین ، این دفعه چانا قصد دارد به ایران وارد شود .

در برخی خبرگزاری ها نام بنی " بن بن " درج شده که ممکن است تغییر نامی در آستانه ورود به ایران برای این خودرو باشد ، همانند QQ6 چری که هم اکنون با نام110  MVM در ایران تولید می شود .

این کارخانه در ایران در ابتدا در سال 50 هزار دستگاه از این خودرو را تولید می کند و تا 4 سال بعد از فعالیتش این رقم را به 250 هزار دستگاه در سال می رساند .

مالزی و پاکستان دو ایستگاه تولید این خودرو در راه رسیدن به ایران هستند .

 

مشخصات  چانا BENNI :

این خودرو در دو مدل با موتور های 1.0 لیتری و 1.3 لیتری تولید می شود که در اینجا به بررسی مشخصات مدل 1.3 لیتری آن می پردازیم :

 

 

پارامتر ها

1.3 litr

موتور

JL474Q2 / JL474Q6

1301 سی سی

حداکثر قدرت

63 اسب بخار

حداکثر گشتاور نیوتون متر

110 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه

مصرف سوخت در 100 کیلومتر (میانگین شهری و اتوبان)

5.5 لیتر

ماکزیمم سرعت

حدود 145 کیلومتر بر ساعت

وزن

۱۰۰۰ کیلوگرم

طول

3525 میلیمتر

عرض

1650 میلیمتر

ارتفاع

1550 میلیمتر

 

قیمت

قیمت در چین : 7 هزار دلار

واردات به صورت CBU : 18 میلیون تومان

تولید به صورت جوینت ونچر : 13 تا 14 میلیون تومان

 

دیگر امکانات چانا بنی :

 

 

 

 

 

 

 

تودوزی داخل رنگ روشن ، ظرفیت استاندارد 5 نفر ، سپر جلو و عقب همرنگ بدنه ، شیشه سبز ، چراغ مه شکن ،سیستم تهویه هوا ، رینگ های آلومینیومی ، قفل مرکزی ، برف پاک کن شیشه عقب ، پخش با رادیو و MP3 به همراه 2 بلندگو ، شیشه برقی جلو  .. متاسفانه فندک و جای ته سیگاری هم جزو امکانات این خودرو درج شده !

 

و اما : 

نمی شه منکر فراگیر شدن محصولات چینی در جهان از جمله صنعت خودروسازی این کشور شد ، پس مشکل خاصی با واردات خودرو های چینی بی کیفیت به کشور با وضعیت اقتصادی کنونی وجود ندارد .. شاید هم گسترش این گونه تولیدات در کشور کمی صنعت خودرو رو ارتقاء بدن .

قیمت این خودرو هنوز وارد نشده بسیار بالاست ( در مقایسه با امکانات و مشخصات فنی آن) چه برسد به آن که هر خودرویی قرار باشد به ایران وارد شود چند میلیون تومان هم بالاتر از قیمت وعده داده شده عرضه می شود .

شاید ورود این خودروسازی چینی که یکی از شرکای کوچک فورد است و رسانه ها هم بیش تر روی شریک فورد بودن آن مانور داده اند ، اقدامی زیرکانه از فورد برای حضور در بازار های ایران تلقی شود ، زیرا سهم عمده ی تولید محصولات پر فروش فورد همچون فوکوس این شرکت هم اکنون در دست شرکت چانا چین است که قرار است به زودی در ایران فعالیتش را آغاز کند .

*شاید در یک کلام با جرات بتونم بگم :

هیچ شرکتی به غیر از ایران خودرو و سایپا نمی تواند در ایران به رقابت با محصولات در رده ی قیمتی آن ها بپردازند ، این انحصار خودرو های بازه قیمتی 15 میلیون تومان به پایین در کشور باید شکسته شود یا حداقل ارتقاء داشته باشد ، نه اینگونه که محصول ارتقاء یافته این بازه قیمت از این بازه قیمتی فراتر برود و از دسترس گروه متوسط جامعه خارج شود .

 

یک گام به جلو .. موفق باشید .. !!