فیات آیدیا ، گوشه ای از آسمان

 فیات آیدیا

 

فیات آیدیا ( FIAT IDEA ) :

محصول سال 2003 فیات ایتالیا و طراحی شده روی پلت فرم پروژه 188 فیات ، یک خودرو کوچه چند منظوره (MPV) و به بیانی نسل دوم فیات پونتو . سال 2003 تولید آن در ایتالیا آغاز و در سال 2005 نسل برزیلی آن در آمریکای جنوبی تولید شد . مدل پایه این خودرو مانند یک هاچ بک کوچک است اما داستان آیدیا همین جا تموم نمی شه این خودروی چند منظوره مدل جالب تری هم داره ، مدل IDEA ADVENTURE که یک کراس اوور ( CUV   ) چند منظوره هست و در سال 2006 در برزیل طراحی و تولید شده .

فروش آیدیا در بازاری مشابه بازار ایران یعنی برزیل از سال 2005 تا 2007 طی دو سال حدود 51 هزار دستگاه بوده که برای محصولات فیات و تقاضای برزیلی ها طبیعیه ، فیات معمولا هر 4 سال تحولی در تیراژش بوجود می آره .

آیدیا معمولا در دو تیپ صادر می شود ، مدل ELX و HLX .  قرار است مدل ELX  در ایران تولید شود البته هنوز زمان تولید و امکانات اصلی این محصول فیات در ایران اعلام نشده اما مطمئنا برنامه تولید آن به صورت CKD در دستور کار خودروسازی بنیان توسعه پارس ( تاپکو ) قرار دارد .

 

 

مشخصات کامل به همراه تصاویر فیات آیدیا در ادامه مطلب


 

پارامتر ها

FIAT IDEA 1.4

موتور

1.4 لیتری/ 4 سیلندر

حداکثر قدرت

77 اسب بخار

حداکثر گشتاور نیوتون متر

115 نیوتون متر / 3500 دور در دقیقه

ماکزیمم سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

گیربکس

5 دنده دستی + اتوماتیک

طول- عرض- ارتفاع

3926-1696-1669

دیگر امکانات و مشخصات

فرمان هیدورلیک + ترمز ABS و EBD – سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف + ایربگ + 4 تنوع موتورو سه موتور دیزلی

 مشخصات فیات آیدیا :

ظاهر قضیه نشون می ده ایتالیایی ها قراره با یک نوع پیشرانه به بازار های ایران راه پیدا کنند ، تمامی 5 محصول تولیدی فیات در تاپکو طی برنامه ریزی قرار است با موتور 1.4 لیتری با ماکزیمم قدرت 77 اسب بخار در دور 6000 و ماکزیمم گشتاور 115 نیوتون متر در دور 3000 دور در دقیقه به دست مشتری برسند . این مورد در مورد آیدیا هم صدق می کنه ، پیشرانه ای مشترک با فیات پونتو گرند دارای استاندارد یورو 4 . این موتور اولین مشخصه مدل ELX فیات آیدیاست .

ترمز ABS و سیستم EBD ، ایربگ ( در مدل اصلی 4 تا ولی در ایران معلوم نیست ! ) ، سنسور باران ، رینگ های آلومینیومی 15 اینچ ، بلوتوٍث ، تودوزی چرم و سقف شیشه ای از معدود امکانات فیات آیدیاست ، فعلا برای قضاوت در مورد مدل برنامه ریزی شده برای تولید در ایران خیلی زوده ، تاپکو هم هنوز چیزی اعلام نکرده .

 

طراحی فیات آیدیا :

فیات آیدیا در ظاهر ایتالیایی بودنش را ثابت می کند و تا کنون منتقدی نسبت به طراحی معقول و زیبایش نداشته . طراحی چراغ های جلو -فیات گونه- است به این معنی که جای راهنمای خودرو دقیقا همان جایی است که از یک فیات انتظار می رود ، زیر چراغ ها به صورت تمام پوشاننده ! . چراغ های عقب هم طراحی خوبی دارند و به گونه ای شبیه به فیات پونتو .

آیدیا یک نورگیر تما عیار است ، سقف خودرو تقریبا تمام شیشه است همچنین شیشه های پنجره های خودرو هم در سایز های بزرگ طراحی شده اند ، در واقع به دلیل باز بودن همه جای آیدیا فیات آن را با شیشه های امنیتی عرضه می کند اما بخاطر ممنوع بودن این امر در ایران شاید بیش تر به یک آکواریوم شباهت داشته باشد .

برآمدگی ها و فرورفتگی ها در طراحی آیدیا جلای خاصی در نور به خودرو می دهند که به خصوص در رنگ مشکی این خودرو بسیار دیدنی است . رینگ ها به صورتی انتخاب شده اند که طراحی کناره ها را تکمیل می کنند ، این هماهنگی با توجه به زاویه مناسب کاپوت خودرو و شیشه جلو عریض و طویل در کل یکی از معقول ترین و بهترین طراحی های فیات را وعده می دهند . نسلی تازه وارد از نظر طراحی به ایران ، یک MPV .

 

 

 

یادداشت :

فیات آیدیا و امثال این خودرو هر چند ارزان یا گران ، خوب یا بد ! نقش مهمی در سلیقه بخشی به مردم و آشنا کردن آن ها با یک بازار متنوع دارند ما پیش از هر چیزی به یک بازار تمام عیار از نظر تنوع کیفیت و رقابت داریم ، برای مثال معلوم است تا زمانی که خودرو های ارزان خارجی به بازار زیر 10 میلیونی ما راه پیدا نکنند کولر همچنان به عنوان یک لطف به مشتری ها یخودرو های تولید داخل محسوب می شود !

دیگر دوران آغاز رانندگی با سلام و صلوات تمام شده ، ایربگ و ABS و حتی EBD از پایه های امکانات یک خودرو به شمار می آیند ، آنوقت در زمان افتتاح سایپا 132 با افتخار می نویسند ، افتتحاح خط تولید پراید مجهز به ترمز ABS .

اگر ایربگ و امثال آن گران است و از خارج وارد می شوند سعی در بومی سازی چنین امکاناتی داشته باشیم تا طراحی خودرو ی مشترک کشور های اسلامی ، متاسفانه به نظر من ، در صنعت خودروسازی ما ، خودروسازان فقط دوست دارند مانند یه کمپانی 100 ساله رفتار کنند ، چرا اعتماد مردم از بین فته ؟ تنها زمانی که اعلام می شود جلو پنجره سورن تغییر شکل یافته اولین حرفی که می زنند این است که قرار است چقدر روی قیمت آن بکشند ! چرا در نگاه اول به محصولات جدید نظیر SLX  بیننده ها ابتدا به فکر بد و بیرا گفتن به طراحی آن می افتند . چرا ایران خودرو با کمال اطمینان و اعتماد به نفس اعلام می کند فیس لیفت ها و بهسازی های 405 تا سال 91 ادامه خواهد داشت تا در آن سال با موتور دیزل عرضه شود ، عمر 405 مدت زیادی است که تمام شده بهتر است وعده ها را روی خودکفایی در قطعات گران کننده خودرو ها بدهند ، مثلا ما تا سال 90 به دانش طراحی و تولید ایربگ می رسیم !

صنعت پویای داخلی تنها با تحریم خودرو های وارداتی صورت نمی گیرید زیرا در آن صورت نوعی اجبار به مصرف کننده های داخلی برای خرید خودرو های محدود بازار داخل تحمیل می شود .

 

 یک گام به جلو .. موفق باشید.. !!