نمایشگاه خودرو مشهد ( قسمت اول )

نمایشگاه خودرو مشهد 

 

 اگر با کمی دلداری بتوانیم به خودمان بفهمانیم که دیگر خبری از نمایشگاه پر زرق و برق خودرو تهران نیست ،می توان به داشتن نمایشگاه معتبر مشهد دل خوش کرد . این نمایشگاه همواره گل سر سبد نمایشگاه های تخصصی خودرو بوده . امسال نمایشگاه مشهد نسبت به نمایشگاه پیشین در این شهر افزایش فضایی حدود 35 درصد داشته و پذیرای خودروسازان جدیدی هم بوده . حدود 200 شرکت خودروسازی و قطعه سازی در فضایی حدود 50 هزار متر مربع .

رسانه در بخش معرفی و پوشش خبری این نمایشگاه تمام سعی خود را انجام تا در راستای اعتلای همکاری ها و انتقال تجراب خودروسازان وظیفه اش را به نحو احسنت انجام داده باشد . نمایشگاه مشهد عظیم بود و توانست اعتبار از دست رفته ی نمایشگاه تهران را به خوبی احیا کند ، خودروسازانی همچون بی ام دبلیو ، مرسدس بنز ، پژو ، ایسوزو ، کیا ، لکسوس ، سناباد خودرو توس ، دیار خودرو و خودروسازی اسنا تازه وارد های نمایشگاه مشهد بودند ، ایران خودرو نیز یک دهم نمایشگاه را در دست داشت و مثل همیشه با دستاورد های جدید در این نمایشگاه ظاهر شده بود .. نمایشگاه خودرو مشهد 5 تا 9 شهریور در مشهد پذیرای علاقه مندان بسیاری بود . لازم به ذکره در مدت برگزاری نمایشگاه سمینار ها و همایش های گوناگونی برگزار شدند .

60 درصد افزایش خودروسازان و 25 درصد قطعه سازان یعنی اعتبار نمایشگاه خودروی مشهد !

اما نکته ی جالب و قابل توجه در این نمایشگاه که مشابه اون رو در نمایشگاه زنجان و از جانب ایران خودرو مشاهده کرده بودیم ، عدم حضور سایپا بود که در این قسمت به بررسی دلایلش می پردازیم : 

 

ادامه ی گزارش در ادامه مطلب


این نمایشگاه یک قطبی برگزار شد !

اگر خودروسازان خصوصی و شرکت های وارد کننده خودرو را که سهم زیادی از بازار خودرو ندارند را فاکتور بگیریم دو قطب صنعتی خودرو باقی می مانند ، ایران خودرو و سایپا ، از دعواهای سایپا و ایران خودرو که بگذریم و به بحث نمایشگاه ها برسیم می بینیم که ایران خودرو و سایپا در این مسئله هم یکسان عمل کرده اند اما در کل به نظر می رسد ضرر فرهنگی سایپا عظیم تر بوده ! ایران خودرو در نمایشگاه زنجان غیبت کرد و سایپا در نمایشگاه مشهد .

به گفته ی مسئولان برگزاری نمایشگاه سایپا در ابتدا درخواست دو غرفه و بخشی از فضای باز نمایشگاه را کرده بود که جمعا 2000 متر مربع می شد اما در درخواست دوم سایپا یک غرفه ی دیگر و فضای بیش تر را در خواست کرد که به دلیل رزرو شده بودن غرفه ها و عدم دسترسی به فضای بیش تر در درخواست دوم سایپا امکان تحقق این عمل  وجود نداشت ، لازم به ذکره ایران خودرو در این نمایشگاه فضایی بالغ بر 3350 متر مربع رو در اختیار داشت .

بر می گردیم به تهران و صحبت های مسئولان سایپا پیرامون عدم شرکت در نمایشگاه خودرو مشهد . سایپایی ها بر این عقیده هستند که شرکت در نمایشگاه های خودرو برای این خودروساز بزرگ که سهم قابل توجهی از بازار خودروی مشهد را نیز در اختیار دارد جنبه ی اطلاع رسانی به مشتری و احترام به خواسته های مردم را دارد . در حالی که با خرج هزینه های سنگین حضور در چنین نمایشگاه هایی سود دیگری را نمی تواند در بر داشته باشد ،سایپایی ها تغییر نگاه برگزار کنندگان نمایشگاه های خودرو را دلیلی بر عدم حضورشان می دانند ، بنا بر عقیده مسئولان سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد ، مسئله تبادل تکنولوژی و اطلاع رسانی جایش را با مسائل مالی عوض کرده .. به نظر می رسه بین فضای درخواستی سایپا و مسئله مالی نمایشگاه مشهد ارتباط واضحی وجود داشته باشه اما نه مسئولان نمایشگاه مشهد و نه نمایندگان سایپا هیچ کدام نسبت به حرف های یکدیگر اظهار نظر نکرده اند ، لازم به ذکره سایپا در صورت حضور می توانست دست پر تری از نظر رنگ و بوی محصولات داشته باشد! سایپا اعلام کرده بود در هفته دولت 50 طرح جدید برای رونمایی دارد ، و می توانست با 30 نوآوری در نمایشگاه مشهد شرکت کند اما باز هم نمی توان به این حس رسید که عدم حضور عمدی بوده یا ..

در هر صورت این نمایشگاه یک پادشاه داشت . 

ایران خودرو با یک اسم همه را دیوانه کرد : 

  

 

سمند جوانان ، روزی که نام این خودروی تازه وارد ایران خودرو روی خبر های نمایشگاه قرار گرفت ، بسیاری تب زودتر دیدن تصاویر این محصول را داشتند .. موتور های جستجو قدرت پاسخگویی به آن چه مردم می خواستند ببینند نداشتند جز خودرویی بهسازی شده برای جوانان به صورت استاندارد ! شاید در نگاه اول هر کسی به دنبال ظاهری جدید و اعجاب انگیز برای سمند جوانان بودند ، مثلا ارتفاعی حدود 1 میلیمتر با زمین و موتور وسط !

قدرت موتور 130 اسب بخار، کاهش‌ پنج‌درصدی سوخت این خودرو نسبت به سمند‌های معمولی‌، دارای ترمزضد قفل، سیستم تعلیق و صندلی‌های اسپرت، رکاپ‌های جدید، تزئینات داخلی تمام چرم، سیستم صوتی حرفه‌ای و کمک فنر‌های جدید مشخصاتی بودند که منطقی برای جوا نپسند شدن سمند ذکر کرد ، به گفته ی منطقی این محصول برای حفظ و توسعه برند سمند در بازار هاست . لازم به ذکره که تحقیق و شروع پروژه ی سمند جوانان مرداد سال گذشته شروع شده بود که دقیقا سر زمان وعده داده شده در نمایشگاه مشهد رونمایی شد . 

 

  

 

از قسمت بعد گزارش نمایشگاه سعی می کنم مسائل فنی و خودرو های موجود در نمایشگاه رو بررسی کنم .. همراه گزارش ها باشید !