موتور ملی پایه گاز سوز ، داغ تر از همیشه

 

 

* کمی امیدواری : موتور ملی پایه گازسوز در نمایشگاه موتور 2008 آلمان رونمایی شد

 

شاید تا حالا وقتی حرف از تاریخ دقیق مورد استفاده قرار گرفتن موتور ملی به میون می اومد باید با شک و تردید حرف می زدیم اما این روز ها بنا بر این موارد که رونمایی از موتور ملی در بزرگترین گردهمایی موتور های روز دنیا در آلمان انجام شده و مدیر پروژه موتور ملی هم در کنفرانس مطبوعاتی به تشریح این پروژه پرداخته می شه جدی ترین طرح ایران خودرو از اکنون به بعد رو استفاده از موتور ملی در محصولات پیش بینی کرد ( نوعی اولویت گذاری )  شکی نیست ایران خودرو با این سابقه که خیلی دوست داره رو داشته هاش مانور بده ( برای مثال 9 بار طراحی روی پلت فرم 405 ) طرح هایی برای استفاده از موتور ملی برای کامل گردن برند سمند داره و احتمالا اولین برنامه ملی تر کردن سمند سورن هست .

برای آشنایی کامل با خانواده ی موتور ملی به لینک زیر ( از مطالب قبلی همین وبلاگ ) مراجعه کنید :

ç      مشخصات کامل خانواده ی موتور ملی

 

شاید بهتر باشه اخبار جدید موتور ملی رو از این جای مطلب به بعد نکته به نکته پیش بریم !

 

å     کل هزینه طراحی و ساخت موتور ملی 80 میلیارد تومان است . محمد زالی مدیر عامل ایپکو گفته : این در حالی است که شرکت های خارجی امتیاز ساخت یک موتور خارجی را با 100 میلیارد تومان به ایران می فروشند .

å     تا کنون 700 موتور تولید شده که 400 تای آن ها روی سمند نصب شده و آماده فروش هستند  ! اکنون روزی 10 تا 15 موتور ملی تولید می شود که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است به  500 هزار موتور در سال برسد .

å     موتور ملی در سه مدل طراحی شده : موتور 1700 سی سی با تنفس طبیعی که روی سمند نصب می شود – موتور 1700 سی سی با توربوچارجز که روی سورن نصب می شود – موتور 1400 سی سی که هنوز خودرویی برای نصب آن انتخاب نشده . ( اطلاعات کامل این موتور ها )

å       موتوری که قرار است روی سمند نصب شود 16 سوپاپ است و قیمتی بالاتر از موتور های خارجی هم ردیف خود دارد .

å     این موتور قابلیت  پیمایش بیش از 300 کیلومتر با یک مخزن ، استاندارد آلایندگی یورو 4 و قابلیت کار با گاز فشرده طبیعی را دارد و منطبق با استاندارهای زیست محیطی است .

 

و اما در نمایشگاه موتور آلمان چه گذشت (از 17 اردیبهشت در اشتوتگارت آلمان به مدت سه روز )  :

 

å     شرکت های خودرو سازی بسیاری از جمله پروتون مالزی مذاکراتی را با مرکز تحقیقات ایران خودرو برای دریافت خدمات فنی مهندسی و امتیاز تولید موتور ملی پایه گازسوز انجام دادند که این گفتگو ها ادامه دارند .

å       موتور ملی پایه گازسوز  ایران خودرو برای شرکت در رقابت موتور سال در نمایشگاه سال آینده انتخاب شد .

 

 

 

 


ç     یادداشت

از دوستانی که نسبت به وبلاگ اتومبیل ایران حتی تو این روز ها که دیر به دیر به روز می کنم لطف دارند خیلی ممنونم .. می دونم عده ای مطالب اتومبیل ایران رو دنبال می کنند .

خوب هنوز مشکل رعایت نشدن کپی رایت حل نشده ! البته من از حوزه خودروش خبر دارم که دست کسی به مطلب نویسی نمی ره و کپی کردن رو ترجیح می دن !

 

å    دوستانی که تمایل دارند می توانند مطالبی پیرامون بحث های روز خودرو در ایران از قبیل ( مشخصات خودرو های جدید ، نقد بازار خودرو  و تست فنی خودرو های سواری خودشون )  رو به ایمیل من ( ahbarkhordari@gmail.com  )  ارسال کنند تا با نام خودشون در وبلاگ به ثبت برسونم ..

      می دونم خیلی از بازدید کننده های این وبلاگ اطلاعاتشون در زمینه خودرو از من بیش تره ، در نتیجه مطمئنا در صورتی که این دوستان مطالبی ارسال کنند ، هم کمک به به روز تر بودن وبلاگ می کنند و هم بار محتوایی وبلاگ رو افزایش می دن ..

      دوستانی که مایل به ارسال مطلب هستند اول در قسمت نظرات اعلام کنند بعد با ایمیل        مطلبشون رو ارسال کنند ..!

 

یک گام  به جلو .. موفق باشید..!!

آخرین قیمت انواع خودرو در بازار ( ۱۰ اردیبهشت )

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه آخرین قیمت انواع خودرو رو به همراه تحلیل بازار چاپ کرده ، برای دسترسی بهتر مطلب رو به صورت مستقیم در این قسمت قرار می دم :

شرکت هیوندای بهای کارخانه محصول آزارای خود را حدود یک میلیون تومان افزایش داده و به همین قیمت مدل معمولی این خودرو در بازار داخلی به  50میلیون و 600هزار تومان رسیده است.
این در حالی است که قیمت هیوندای آزارای فول فعلا همان 52میلیون و 500هزار تومان قبلی است.
خودروی مگان نیز که جزو وارداتی‌های محبوب به شمار می‌رود و خط تولید آن اخیرا در شرکت پارس‌خودرو افتتاح شده همچنان در مدل اتوماتیک دارای قیمت 36میلیون تومان بوده و مدل دنده‌ای آن نیز با بهای 31میلیون تومان در بازار داخل  خرید و فروش می‌شود.

  


تویوتا نیز که دو محصول سواری پرفروش در ایران دارد، تغییرات قیمتی خاصی در نمایندگان آن یعنی کمری و کرولا دیده نمی‌شود به نحوی که مدل کمری با قیمت 43میلیون و 500هزار تومان معامله می‌شود و بهای کرولا نیز 39میلیون تومان است.در میان خودروهای تولید داخل پژوپارس با جهش بهایی عجیب 450هزار تومان نسبت به روزهای اخیر گران شده و بهای آن در بازار به 18میلیون و 300هزار تومان رسیده است.این خودرو که جزو محصولات محبوب و پرفروش ایران‌خودرو است پس از افت فروشی که در قبال سهمیه‌بندی بنزین نصیبش شد، طی سال جدید در مسیر صعودی قیمت قرار گرفته است. این درحالی است که دیگر خودروی پرفروش این شرکت یعنی پژو405 اندکی ارزان شده و به 13میلیون و 850هزار تومان طی روزهای اخیر رسیده است. در میان محصولات سایپا نیز پراید با ارزانی 50هزار تومانی روبه‌رو و هم‌اکنون با قیمت 7میلیون و 600هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در حالی که مدل دوگانه‌سوز آن همچنان 8میلیون و 200هزار تومان قیمت دارد. زانتیا نیز فعلا به کاهش بها رضایت نداده و بهای آن در حال حاضر 31میلیون و 500هزار تومان است.