25 اردیبهشت 85 :
جهانگیری وزیر وقت صنایع :" پیکان ارابهای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه میرود تا نظاره گر اعتلای این صنعت باشد ".
منطقی مدیر عامل ایران خودرو : " وداع با پیکان به معنای آغاز دوران جدیدی در صنعت خودروی کشور است. "
رئیس سابق کمیته صنعت مجلس :" پیکان دیگر در ایران تولید نخواهد شد و نمایندگان مجلس نیز دیگر نظری برای تولید مجدد پیکان ندارند. "
امروز :
دنیای اقتصاد بازی را شروع کرد ، زالی باز هم فراتر از مرز های صحبت برای صنعت ما تصمیم گیری کرده بود ، وعده ای در مصاحبه اش داده بود که هر کس را وادار می کرد چند سیلی را حواله صورتش بکند تا نکند در خواب در حال خواندن چنین افسانه ای باشد !
پیکان بر می گردد !
نجاری معاون تولید ایران خودرو روز بعدش این موضوع را تکذیب می کند تا لحظه ای ذهنمان آرام شود اما حرف های رادیو و تلویزیون و همچنین تیتر بی نقص سایت ایران خودرو به ما می فهماند این تایید و تکذیب ها همان جلسه ی معارفه ی دوباره پیکان به خط تولید های ایران خودرو هستند :
ارابه صنعت خودروی ایران در آستانه تولدی دوباره
پیکان که 3 سالی بود از صنعت ما خداحافظی کرده بود و تقریبا هم از یاد ها پاک شده بود به بهانه آغاز عصری جدید در صنعت خودروی ما کنار گذاشته شد . تندر 90 همان نقشه ی بلند پروازانه ایران خودرویی ها برای باز گرداندن حاشیه سود پیکان بود ، ایران خودرو حدود 6 میلیون تومان را در نظر داشت اما تندر 90 با رفتار سیاسی فرانسوی اش در این زمینه با آن ها کنار نیامد ، از طرف دیگر بحران همیشگی قطعه در صنعت ما در کنار ظاهر سازی های صنعت خودرو ، تندر پر حاشیه را با چنگ و دندان نگه داشت اما تندر 90 آن چیزی نبود که ایران خودرو برایش نقشه کشیده بود .
تندر 90 به ما فهماند حالا حالا ها زود است به فکر عصر نوینی برای صنعت خودرویتان باشید ، شما که پیکان را به غول خودروسازیتان تبدیل کرده اید ، چگونه می توانید دوری اش را به نفع صنعت و مردم تحمل کنید ، پراید و پیکان را خارج کنید ، مثل این می ماند که زیر پای بانک ها و بخش مهمی از صنعت را خالی کرده باشید ،
بگذارید خودروی ارزان در صنعت مدرن خودروسازی برای مردم ایران افسانه بماند .
به عنوان فردی عادی هر جا این خبر را می گویید با لبخندی همراه است ، اما ایران خودرویی ها هم خوب بازی را به دست گرفته اند .. آب سردی بر آتش دوباره ی پیکان ، داستان مصرف کمتر ، تغییرات ظاهری و کولر است .. پیکان قبل از ورود باید با استاندارد های روز همراه شود وگر نه .. !
صنعت خودروی ما که می خواهد با تکنولوژی روز همراه شود اما متاسفانه این حرکتش با جیب درصد عظیمی از مردم هماهنگ نمی شود با ورود دوباره پیکان مشتی بر دهان کسانی خواهد بود که حرف از :
- حضور در بین 10 خودروساز برتر جهان تا 10 سال آینده
- پیشرفت روز به روز صنعت خودروی ایران
- وعده ی عرضه ی خودروی ارزان با امکانات در خور و مناسب
- پیوستن به WTO
- و وعده ی خدمت رسانی به مردم
را می زنند .
ایران خودرویی که با خروج پیکان از عرش به فرش نیامد و همچنان روی دست سایپا با تیراژ عظیم پرایدش بود ، خوب می داند چگونه بازار را در اختیار بگیرد ، آن وقت ببینم باز هم وزیر صنایع با تولید خودروی چینی در ایران مخالفت می کند ؟! چیزی که در طول سال ها برای من اثبات شده این است که خودکفایی در تولید تنها مهم است .. مهم نیست محصول تولیدی آفتابه باشد یا محصولات بنز در تاپ خودرو .
به هر حال امیدوارم پروژه ی تولید دوباره پیکان حداکثر تا اواسط سال آینده در کشور همگام با استاندارد های روز دنبال شود و عقب گردی تاسف انگیز برای صنعت خودروی ما محسوب نشود ، همچنین خلا بازاری رقابتی برای خودرو های ارزان را پر کند و به پادشاهی یک کمپانی در قسمت زیر 10 میلیون ها خاتمه دهد و حداقل به عنوان یک گزینه حق انتخاب مردم ربات گونه ی ما را افزایش دهد .
اگر خواننده مطالب کارایران هستید .. منتظر خبر های جدیدی از کارایران باشید ، بزرگ می شویم !!
با عرض سلام و خسته نباشید
مطلب جالبی بود من هم میخواستم مطلبی با همین موضوع رو مورد بررسی قرار بدم .
اگر مایل باشید میتونیم با هم تبادل لینک کنیم
بنده رو با نام یری در خودروها و سوپراسپرت های جهان لینک کنید من شمارو لینک کردم
ببخشید
سیری در خودروها و سوپراسپرت های جهان
درودددددددددددددددددددددددددددددددد داداشی
طاعات وعباداتون قبول حق
چی کردین نننننننننننننننننننن
اوهههههههههههههههههههههههههواه
خیلی جالبه
دستتون درد نکنه
نمیدونم بالاخره با شروع تولید پیکان موافقید یا مخالف
من هنوز در شوک خبرم !
خودم هم مطمئن نیستم .. از مطلب می شه فهمید !
سلام
خبر واقعا شوکه کننده بود
یعنی قراره دوباره با همون شکل و قیافه چهل و اندی ساله تولید بشه .
ولی من تا اونجایی که یادمه ۲ سال پیش امتیاز این اسطوره رو به سودان واگذار کردیم .....
منتظرم اپ کردی خبرم کن
موفق باشی
خداحافظ
سلام
مطالبی که مینویسم نظر شخصی خودم با توجه به اطلاعاتی که بدست اوردم می باشد.
اولآ به شما برای داشتن چنین بلاگی تبریک عرض مینماییم.
صنعت خودروسازی ایران از ده شصت میلادی شروع به فعالیت کرده و در این چند دهه به غیر از درجا زدن هیچ دست اوردی نداشته و اخبارهای بدی که روز به روز از خودرو سازی به گوش میرسد همانند عادتی برای مردم ما شده.
اخرین خبر ((خبر تولید مجدد پیکان)) یا همان خبر برگشت به دهه شصت، روح من را جریحه دار کرد.
چه شعارهایی که داده نمیشود و چه افراد بی لیاغتی که مدیریت های بزرگ را در دست نمیگیرند.
حرف من این است که ایا ایجاد تغییرات در یک خودروی دهه شصت این قدر سخت است و یا چه مقدار دانش فنی نیاز دارد که بعد از گذشت این همه سال موفق به هیچ کدام نشدند.
مگر نمی گویند که هرکجا که علم باشد مردانی از پارس در انجا هستند.چه شد!؟!
صنعت خودرو سازی کره بعد از ما شروع کرد و همه شاهد موفقیت های روز افزون این ملت بودیم.
صنعت خودرو سازی چین هم همینطور و در این فاصله در ایران حتی یک روزنه نیز دیده نمی شود.
شاید بعضی ها بگویند سمند؟؟؟؟؟؟
همه ما میدانیم که خودروی ملی یا همان دروغ ملی، طرح همان پژوی 405 میباشد که شرکتی تایوانی در حال ایجاد تغییرات یا همان فیس لیفت در ان بود که ورشکست شد و ایران خودرو با پرداخت مبلغی این طرح را خریداری کرد و به کمک شرکت های خارجی این طرح را به اتمام رساند وبا موتور405 روانه بازار کرد.
موتور ملی یا دروغ دوم ملی، بنازم به ناز شصت مهندسان المانی که چه موتوری طراحی کرده اند و دیگر هیچ...
اره دوست من کار صنعت خودرو سازی ما دیگه تمومه یعنی از همون اول تموم بود.
به نام صنعت خودرو سازی واردات انچنانی خودرو و قطعات آن به دست از ما بهتران انجام میشود و با قیمت های کزایی به دست من وشما میرسد تا اربابان ما حالشو ببرن
ین فاجعه را تسلیت میگم
باز دم خاتمی و وزیراش گرم که ما را از تولید پیکان ۳ سال راحت کرد ،خدا پدرش را بیامرزه
نمی دونم حرفت رو تایید کنم یا ... !
سلام واقعا خسته نباشی
مثله هر روز صبح قبل لز سر زدن بخ وبلاگه خودم اومدم اینجا
برای بزرگ شدن ما همه جوره آماده هستیم
و هر کمکی هم از دیستمون بر بیاد انجام میدیم!
موفق باشی.
سلام ..
این وبلاگ با حضور بیننده های عزیزی مثل شماست که هنوز سر پاست
ممنونم ..
شما هم موفق باشی
من که امیدوارم همچین کاری نشه . اما اگه قرار شد که بشه امیدوارم یک بدنه کاملا جدید داشته باشه نه از نوع فیس لیفت هایی که در ایران شاهدش هستیم و معمولا شامل تغییرات اندکی در چراغ هاست.
این فاجعه را تسلیت میگم. من که امیدوارم همچین کاری نشه . آخه تازه داشتیم یک نفسی از نبودنش می کشیدم .من که دیگه حالم ازش بهم می خورد. ایران خودرو از این پیکان لگن دل نمی کند.واقعا ایران خودرو با تولید پیکان آبروی ایران را در کل دنیا می برد.هر چند ایران خودرو نمی تواند از سود میلیاردی پیکان بگذرد.
واقعا این خیلی بد است صنعت خودروسازی ما که تازه داشت خوب می شد و رو به جلو می رفت.... دوباره شاهد حضور پیکان باشد و به چهل سال قبل باز گردد...!!!
(ببخشید یک کم تند حرف زدم آخه خیلی عصبانی هستم)
واقعا متاسفم..شما فکر میکنید این اتفاق افتادنی هست؟
یعنی باز هم باید شاهد تردد این شاهکار صنعت خودروسازی ایران در خیابانها باشیم(حتما این بار با نامی جدید به عنوان محصولی جدید با استفاده از اخرین تکنولوژی)
من هنوز هم نمیتونم این مطلبو هضم کنم!!چرا؟به چه دلیل کارخانه های خودروسازی کشور در ساخت یک محصول استاندارد با قیمت مناسب ناتوان هستند؟تا کی باید شاهد این بازار انحصاری و یکه تازی سایپا و ایران خودرو باشیم؟
از شما متشکرم به خاطر اطلاع رسانی کاملتون
سلام
وبلاگ جالبی دارید به شما خسته نباشید میگویم ومطالب عالی درباره ماشین و اتومبیل قرار دادید
من وبلاگ شما را لینک کردم شما هم من را با نام اتومبیل سقز لینک کنید
با تشکر از ما دوست عزیز کاوه مدیر وبلاگ
من تو خود سایت ایران خودرو خوندم که تولید پیکان شایعه است به هر حال ایران خودرو اگه حتی بهترین خودروساز جهان تا 10 ساله دیگه نشه می تونه جهانی بشه و برای اولین بار نشون بده ما هم ماشین داریم.
اون خبری که شما در سایت ایران خودرو خوندید هم تو مطلب ذکر شده !
کامل بخونید از چند و چون قضیه با خبر می شید .
سلام حسین آقا.من هم این خبر رو شنیده بودم .حالا از جزییاتش هم مطلع شدم.همش بخاطر تحریمه.تا اونجایی که من میدونم پژو پارس هم دیگه تمام قطعاتش چینیه(مدلهی جدید).از همون اول معلوم بود اقایون نمیتونن از این همه سود چشم پوشی کنند.درود بر مسوولان!!!!
از اینکه بزرگ میشوید خیلی خوشحالم ... هر چند مدت زیادی نیست که با اینجا آشنا هستم.
من دقیقاً نفهمیدم با این قضیه موافق هستید یا نه؟ به نظر می رسد یک مقداری نسبت به قضیه خوش بین هستید ... البته این جور مسائل رو به خصوص در ایران نمی توان بدون نگاه به مسائل پشت پرده درست فهمید ... ما هم که از پشت پرده بی خبریم
کامنت بالایی مال من بود که اشتباهی آدرس اون یکی وبلاگم رو نوشتم :)