این روز ها شنیدن عبارت " سیاست تثبیت قیمت ها " هر بنی بشری را به خنده وا می داره ( نا خود آگاه ) ، این سیاست که یک سالی است حکم کشک را در بازار خودرو بازی می کند در ظاهر نوعی شعار سر زبان مسئولان خودرو است ، اما در عمل هیچ شهروندی از این عبارت کذایی سودی نبرده .
لیست قیمت برخی خودرو ها را با زمان مشابه در سال گذشته مقایسه می کنیم :
خودرو | قیمت در مرداد 87 | قیمت در مرداد 86 |
سمند LX | 16 میلیون تومان | 13 میلیون و 570 هزار تومان |
پژو 405 | 14 میلیون و 700 هزار تومان | 12 میلیون و 250 هزار تومان |
پژو پارس ( بنزین سوز ) | 18 میلیون و 600 هزار تومان | 15 میلیون و 800 هزار تومان |
رنو مگان 2000 | 38 میلیون تومان | 27 میلیون و 500 هزار تومان |
پژو 206 تیپ 2 | 14 میلیون و 700 هزار تومان | 11 میلیون و 440 هزار تومان |
تفاوت قیمت ها طی دو سال برای این خودرو ها حدود 2 تا سه میلیون بوده ، حال با فرض آن که این قیمت ها تثبیت شده اند فرض کنید اگر قرار بود تثبیت نشوند چه می شد !!
بحث شیرین زانتیا :
زانتیا در زمان مشابه سال گذشته و در ماه مرداد در بهترین حالت 26 میلیون تومان قیمت داشت ، با ورود به سال 87 زانتیا حتی قیمت 34 میلونی را نیز تجربه کرد و این زمانی بود که مسئولان مشتری دوست سایپا حس مشتری دوستانه شان گل کرد تا قیمت زانتیا را کاهش دهند ، اما انگار باید کمر زانتیا هم زیر افزایش قیمت ها می شکست ، کسی فکر نمی کرد سایپایی ها در عین کار برای مردم ، قیمت زانتیا را تنها به 30 میلیون تومان برسانند و آن را به جایگاه اولیه اش باز نگردانند ، با این حال اسم این کار را کاهش قیمت زانتیا در بازار گذاشتند اما در حقیقت زانتیا طی یک نیم سال 4 میلیون تومان گران شده بود ! سایپایی ها فرصت را غنیمت شمردند و فیس لیفت زانتیا ( زانتیا 2 ) را به بازار عرضه کردند و اعلام کردند که این مدل نیز با همان قیمت عرضه می شود یعنی حدود 31 میلیون تومان .
پژو پارس ELX ، خارج از کنترل :
ELX بسیار زیرکانه تا 23 میلون تومان بالا رفت و به جمع بالای بیست میلیونی ها پیوست و دیگر پایین هم نیامد ، عرضه این خودرو به بازار کم شده بود ، مثل اینکه ایران خودرویی ها تصمیم گرفته بودند فرمول تیراژ بوگاتی را روی ELX اجرا کنند . لازم به ذکره پارس ELX در زمان مشابه سال گذشته ، 17 میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشت.
206 تیپ 2 ، بالا ماند :
206 تیپ دو هم تجربه ای کوتاه مدت مانند زانتیا را تجربه کرد و مدتی نیز حدود 15 میلیون و خورده ای قیمت داشت اما باز هم با وعده های تثبیت قیمت خودرو قیمتش پایین آمد ، اما نه به حالت اول ، 3 میلیون تومان گران شد .
ریو ، از عرش به فرش :
20 ام مرداد ماه 87 اعلام شد که سایپا ریو را 1 میلیون 200 هزار تومان گران کرده ، این امر تنها روی قیمت کارخانه ای ریو اجرا شد تا در بازار این افزایش قیمت به 1 میلیون و 700 هزار تومان برسد . دو روز بعد سایپایی ها به تفسیر دلایل افزایش قیمت ریو در بازار پرداختند ،سایپایی ها اذعان کردند این افزایش قیمت با مجوز وزارت صنایع و معادن صورت گرفته در حالی که :
روزنامه دنیای اقتصاد 21 مرداد :“ ریو در حالی با افزایش قیمت مواجه شده که وزارت صنایع، همچنان بر سیاست تثبیت قیمتها در حوزه خودرو و صنایع وابسته آن تاکید داشته و هنوز هم با لغو آن مخالف است.”
روزنامه دنیای اقتصاد 23 مرداد : افزایش هزینهها یکی از دلایل مهم برای افزایش نرخ ریو بوده به طوری که آمار اعلام شده در سیستم مالی شرکت سایپا در سال 86 نشاندهنده آن بود که این خودرو از حاشیه سود بسیار پایینی برخوردار است. در سالجاری با افزایش نرخ یورو سیستمهای شرکت اعلام کرد که این خودرو در حال ضرردهی است که این عوامل موجب شد شرکت سایپا افزایش قیمت ریو را در برنامه کاری خود قرار دهد.
لازم به ذکره قرار بوده مرحله ای از این افزایش قیمت در سال گذشته اجرا بشه که به سال 87 موکول شده ...
حال با این همه تلاش و ضرردهی ریو برای سایپایی ها و تراشیدن دلایل محکم برای موجه کردن علت افزایش قیمت ریو ، به آخرین خبر قیمت ریو در بازار که سقوطی از عرش به فرش بود توجه کنید :
سایت خبر خودرو 24 مرداد : مهندس فرزاد نشان مدیر فروش و بازاریابی سایپا اعلام کرد : مهندس بذرپاش، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ، برای ثبات بازار ، قیمت خودروی ریو را به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروها کاهش داد .
به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، وی افزود : گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاستهای دولت و تثبیت قیمتها و جلوگیری از افزایش کاذب قیمتها ، یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولیدی خود را یک میلیون ودویست هزار تومان کاهش داد .
سایپا همچنین اعلام کرده می تونید از طریق سایت های فروش اینترنتی این شرکت ریو رو به قیمت 12 میلیون و 900 هزار تومان خریداری کنید .
سوال : اگر هدف حمایت از طرح تثبیت قیمت ها در راستای تصمیمات دولت بوده ، اصلا چرا از اول اجازه افزایش قیمت ریو داده شده تا در طی 4 روز این طرح لغو شود ؟!
یادداشت ( پیشنهاد ) :
در صورتی که نیاز به راهنمایی برای خرید رادیو پخش و در کل سیستم صوتی خودرو دارید ، می تونید از ضمیمه ماهنامه "خودرو امروز " ، شماره مرداد ماه استفاده کنید ، این اولین باره که خودرو امروز اقدام به چاپ ضمیمه های این چنینی می کنه و این رویه در شماره ها ی بعدی هم قراره ادامه داشته باشه ، پیشنهاد می کنم با خرید ماهنامه خودرو امروز هم از مطالب وزین این ماهنامه که در راستای اعتلای صنعت خودرو ی داخلی تلاش می کنه استفاده کنید و هم از اطلاعاتی که در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار می ده .
سلام
در صورت تمایل برای داشتن یک هاست و یک دامین به نام دلخواه خودتان با ما تماس بگیرید.
پلن ویژه (1 گیگابایت) هاست و یک دامین به مبلغ 45.000 تومان برای مدت محدود.
از وب سایت البرز نیک دیدن فرمایید .
باتشکر
سینا یارمحمدی
www.AlborzNic.com
Info@alborznic.com
وبلاگت عالی یود موفق باش به وبلاگ من هم سر بزن
سلام
تحلیل خیلی خوبی بود .
من وقتی فکر میکنم که قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۰ ملیون به ۱۵ ملیون رسیده واقعا آتیش میگیرم !!
تو هفته نامه پیام ایران خودرو خوندم که فقط در یک سال ۳۷۰ میلیارد تومن گیر دلال های بازار اومده !! یعنی از سود تقسیم شده بین سهام داران هم بیشتر !!!
خدا نسل هر چی دلاله از رو زمین بکنه ! انشاء الله
راستی جالبه خودرو امروز یک چنین ویژه نامه ای رو میده . البته کلا سبک مجلش یه جوریه فقط به بحث های قیمت و برند و... می پردازه .
سلام امیر حسین جان، مطلبت مثل همیشه عالی بود، ما که دیگه از خیر ماشین عوض کردن گذشتیم. خودنویس هک شد! دیروز ناباورانه وقتی سعی کردم وارد کنترل پنلم بشم متوجه شدم پسورد اصلیم لو رفته و اکنت جی میل + بلاگفا + برنامه نویس + ... همه از دستم رفت. کل زندگیم بر باد رفت! تازه همش یه طرف، ایمیلم یه طرف، چه آدمای کثافتی پیدا میشن. ایمیل فعلی من moslemcar@hotmail.com هست، یا حق...
خودنویس با ظاهر جدید و البته به اجبار در آدرسی جدید: بی زحمت لینک منو عوض کن http://m3.blogfa.com
با سلام
گیل شاپ برای تبادل لینک با شما پیشنهاد ثبت لینک خود را می دهد .
لینک شما هم اکنون با عنوان ( CARIRAN ) در گیل شاپ پیوند داده شده است . لطفا لینک گیل شاپ را با عنوان ( CD های آموزشی مکانیک ) لیک دهید .
با تشکر فراوان
تورج زاهدی ، مدیر گیل شاپ
www.Gilshop.Blogfa.com