بازی صنعت خودروی ایران

بحث اول شدن صنعت خودرو ایران در جهان که تا کنون شوخی تلقی می شد امسال نه تنها از زبان بذرپاش بلکه از زبان احمدی نژاد نیز به عنوان صنعتی نوظهور و تفکری جدید و جالب به برنامه ریزی های سند چشم انداز اضافه شده .

احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران طی طرحی از خودرو سازان خواست تا در طول 5 سال ایران را به قطب اول خودرسازی آسیا و سپس طی 5 سال دیگر به قطب اول خودروسازی جهان تبدیل کنند ، یعنی این طرح باید تا سال 1397 به اتمام برسد ، برای ایران 1404  !

لازم به ذکره در آخرین آمار تولیدی خودروسازان ، ژاپن با تولید 11.7 میلیون خودرو در سال به عنوان بزرگترین کشور خودروساز جهان و تویوتا با تولید 7.2 میلیون خودرو در سال ، غول های خودروسازی جهان در سال 2008 بوده اند .

1- با فرض ثابت ماندن آمار تولیدی بزرگترین خودروساز جهان و در رقابت نبودن جنرال موتورز آمریکا با تویوتا و همچنین در نظر نگرفتن فعالیت های تاتا موتورز هند و یا حتی برنامه های بلند مدت کوچک ترین رقیب ایران در آسیا یعنی مالزی ،

ما می توانیم طی 10 سال آینده اولین خودروساز جهان شویم اگر :

 

مسئولان خودروساز واحد های نیمه دولتی ( نیاز به توضیح نیست ) در تلاش باشند تا آمار تولید منظمی داشته باشند ،؛ ایران خودرو پارسال افزایش تولید داشته و امسال در 4 ماه نخست کاهش شدید تولید را تجربه کرده و سایپا و پارس خودرو هم رشد آن چنانی در تولید محصولات نداشته اند ، به ویژه که سایپا قصد خارج کردن ریو از خط تولید را دارد .. انگار در بازاری که همه دم از گرانی می زنند خودوسازان خیلی دارند به خودشان فشار می آورند تا ضرر نکنند ، آن ها به سود اندک راضی اند اما مشتری هایشان را از دست نمی دهند !!  ( پس سود های سرشار این خودروسازان از آسمان نازل می شود ؟ )

سایپا و ایران خودرو با  حدود 80 هزار پرسنل استخدامی و 1000 زیر مجموعه که دو قطب بزرگ صنعت خودروسازی ایران را تشکیل می دهند ، تمام پتانسیل خودروسازی در کشور را در دست دارند و سود عظیمی در هر فروش فوری یا فروش های ویژه نصیبشان می شود ، صنعت خودروسازیشان را به روز و همگام با جهان کنند ، در جایی وانت باردو و در جای دیگر سوزوکی گرند ویتارا یا تندر 90 را تولید نکنند . در پی رکورد شکنی تولید پیکان نباشند ، اگر با خروج پراید از خطوط تولید به صنعت خودرو ما ضربه عظیمی می خورد به آن جای کار فکر کنند که اگر در رنج قیمت و کیفیت پراید حداقل چند خودرو دیگر نیز حضور داشتند دیگر نمی گفتیم " از پراید استقبال می شود پس می ماند " دو سال دیگر ... کاری کنیم که خداحافظی از یک محصول تولیدی پس از مدت تولید حداکثر 9 سال و عرضه فیس لیفت های منظم راحت باشد تا نسل جدید از آن محصول را معرفی کنیم ، این گونه مشتری " چوب خشک " فرض نمی شود تا همواره با ساز خودروسازان برقصد و در آخر هم سپر دفاعی برای خودروساز باشد که "مشتری ها محصول ما را می خواهند ، ببینید داره از محصول ما استقبال می شه ، بازم بگید پراید باید از خط تولید خارج بشه "  در بازه خودرو های ارزان بازاری رقابتی ایجاد کنیم ، اگر می ترسیم که خودروساز خصوصی مانع کارمان شود خودمان محصول رقابتی وارد بازار کنیم .

اگر بخواهیم اول از آسیا شروع کنیم ، در مرحله اول باید به اندازه تیراژ سال گذشته خودروسازی کشورمان ، سمند تولید و صادر کنیم ، تیراژ بالاتر مطمئنا قیمت را کاهش می دهد ( البته این موضوع در ایران پدیده ی نادری است ، جدی نگیرید . در مقابل تیراژ پایین به شدت قیمت را بالا می برد )

خودرو های کم مصرف ( بر خلاف عادت خودروسازان ایرانی ) مناسب برای بازار های جهانی تولید و عرضه کنیم تا در رقابت با خودروسازانی همچون تویوتا ، مزدا ، سوزوکی ، هیوندای و حتی کیا در بازار های آسیا سربلند شوند ، سپس وقت افزایش تیراژ است .

مصرف خودرو ها را عاقلانه کنیم تا دیگران به خودرو های تولیدی ما نخندند ! ما سمند 1.8 لیتری را با مصرف واقعی 13 لیتر در شهر به رقابت خودرو هایی با مصرف 8 لیتر می فرستیم ، شاید موتور ملی همان فرشته ی نجات باشد . به لیست " غیر معقول سوز ها " می توانید بسیاری از وارداتی ها و تولیدی های دیگر را هم اضافه کنید  !

منتظر اولتیماتوم راهنمایی رانندگی و یا هر مسئول دیگری نباشیم ، اگر بحث امنیت خودرو ها از دو سال پیش به عنوان اخطاری به خودروسازان ابلاغ شده ، منتظر ضرب العجل مسئولان رده بالا در زمینه رو کردن خوردو های غیر ایمن نباشیم ! تا بلافاصله پس از اخطار های چاپ شده در روزنامه ها مسئله را جدی تر پی گیری کنیم ! و یا برای توجیه حوادث پیش آمده از نظر امنیتی برای پر تیراژ ترین خودرو تولیدی کشورمان ، غیر استاندارد بودن جاده ها و یا وسائل نقلیه سنگین را بهانه قرار ندهیم ، قدری به سیستم ترمز فرسوده و کمربند های غیر ایمن نصب شده روی محصولمان رسیدگی کنیم .

ما که حداقل مسائل ایمنی از قبیل ، ترمز ABS و ایربگ را در محصولات پر تیراژمان رعایت نمی کنیم ! حداقل از نظر ترمز و کمربند مناسب به مشتری ها امینان خاطر بدهیم .

 و بسیاری موراد دیگر که باید به این لیست اضافه شوند ..

اما آقای رئیس جمهور ، آقای بذرپاش و آقای منطقی : ما برای اول شدن در جهان به جای اینکه تا 10 سال فرصت داشته باشیم ، باید این 10 سال را صرف اول شدن در کشور خودمان کنیم ، نه از لحاظ تیراژ و نه از لحاظ تکنولوژی .. از نظر حداقل هایی که تا کنون با پشت کردن به آن ها به این جا رسیده ایم و صنعت خودرویی مبهوت از آن چه در گذشته برایش رخ داده را اداره می کنیم .. ما دیگر بازار خودروی نو ظهور نیستیم .. دست مردم را با وجود تعرفه واردات به این سنگینی برای چشم داشتن به محصولات خارجی کوتاه کرده ایم و به سود دهی خودروهای تولیدی مان اطمینان داریم ، در جهت اعتلای قطعات تولیدی در داخل و در کل صنعت ملی انتظارات مردم را محدود کرده ایم .. .. اگر باور داریم که آماری که ارائه می کنیم درست است و پراید را بهترین خودروی جهان و نزدیک به استاندارد های جهانی می دانیم ، سعی کنیم در واقعیت و خودرویی که به مردم تحویل داده می شود هم از همه جهات ، امنیت ، خدمات پس از فروش و کیفیت خودرو های تولیدی مردم چنین نظری نسبت به محصولاتمان داشته باشند ...

به نظر شما برای جهانی شدن صنعت خودروی ما چه اصلاحات و پیشرفت های دیگری لازم است ؟ ( در قسمت نظرات اعلام کنید )

نظرات 13 + ارسال نظر

موفق باشید و به توانایی های خود کم بها ندهید...

حسین 4 شهریور 1387 ساعت 02:34 ب.ظ http://musclegarage.pib.ir

جانا سخن از زبان ما می گویی!
صحبتای این جناب بذرپاش تو تلویزیون رو گوش دادی؟
محصولاتشون بخوره تو سرشون. این که مردمو احمق فرض می کنن غیر قابل تحمل تره

فرشاد 4 شهریور 1387 ساعت 08:35 ب.ظ http://www.farpic.blogfa.com

سلام دوست عزیز.
وبلاگ دنیای خودرو به روز شد.
اگه لطف کنی به وبلاگم سر بزنی و نظر بدی ممنون میشم.
منتظر نظرت هستم.
با تشکر از شما.

max 4 شهریور 1387 ساعت 10:31 ب.ظ

واقعا رویا پردازی تا کی؟
تا کی باید با شعور خریدار بازی کنند؟
تا کی میخواهند محصولات بدون کیفیت را در پناه بازار انحصاری با قیمتهای گزاف به مردم عرضه کنند؟ا
این صنعت که حتی خبر کاهش تعرفه واردات به ۷۰ درصد لرزه بر اندامش می اندازد چطور میخواهد به جنگ بزرگان خودرو سازی برود!!!
بالاخره روزی میرسد که ناچاریم مرزهای کشور را به روی تجارت ازاد باز کنیم.امیدوارم قبل از انکه خیلی دیر شود اقایان از خواب خرگوشی بیدار شوند

حسین 5 شهریور 1387 ساعت 10:01 ق.ظ

وقعا مطلب جابی نوشتی من تشکر میکنم از وبلاگه خوبت
البته مکی هم تقصیره خودمونه ببینین با شرایط بده فروش و این ماشینای آشغالی هر چقدر که گرونترش میکنند مردم بیشتر میخرند.

ممنون از لطفت ..
حسین جان .. مگه مصرف کننده گزینه ی انتخابی دیگه ای برای خرید داره که تقصیر کار هم باشه !؟
مشکل دلال هایی هستند که قیمت رو در بازار بالا نگه می دارند ، به نظر هم می رسه دولت و خودروسازان از وجود دلال ها تو بازار زیاد ناراضی نیستند چون تا حالا هیچ اقدام مثبتی در زمینه تعادل قیمت ها صورت نگرفته .
وزارت صنایع هم که متصدی ثابت نگه داشتن قیمت ها و نماینده مردمه فقط حرف می زنه و در عمل هیچ نظارتی به افزایش قیمت ها نداره !

مهدی 5 شهریور 1387 ساعت 01:40 ب.ظ

من یه سوال دارم آیا مسئولان رده بالا ایران خودرو و سایپا خودشان از این محصولات ساخت داخل استفاده میکنند یا وارداتی؟(البته برای ظاهر سازی مسلمه داخلی)تا کی ما شاهد عبور ماشین های خارجی به صورت ترانزیت از جنوب تا شمال و بدرقه آنان به سمت افغانستان وآسیای میانه باشیم؟و حسرت بخوریم......

سلام و ممنون از نظرتون ..
جالبه که بذرپاش ( مدیر عامل سایپا ) در آخرین گفتگوش گفته پراید قسطی سوار می شه .. !!
مطمئنا خودش هم این حرف رو باور نمی کنه .. اما همونطور که در چند نظر قبل مطرح شد .. خودروسازان مردم رو ( بلا نسبت ) احمق فرض می کنند .
پیشنهاد می شه این مطلب رو پیرامون فعالیت های سودجویانه آقای بذرپاش بخونید ، درست بودن خبر پای خبرگذاریه :
http://www.khodronews.ir/detail.asp?id=13630 ( حیف و میل بیت المال در سایپا )
تا بوده حسرت برای مردم کشور بوده .. باز هم فردا آقای احمدی نژاد در جلسه دولت وضع خودرو کشور را بالاتر از استاندارد های جهانی ارزیابی می کنند !
در ایران هیچ فریادی به بالا نمی رسد ..

خودنویس 5 شهریور 1387 ساعت 11:01 ب.ظ http://ندارم

سلام امیر حسین جان! مای ویو داره خیلی جالب در میاد، البته از چند روز پیش تا حالا پیشرفت کمی داشته اما مدیریتش تماما آژاکس هست (فول آژاکس) که بوسیله ی JSON و ScriptAcula اجرا میشه، منتهای مراتب یه مدت بیشتری تا تکمیل طول میکشه، هر چند امکانات خود سیستم (که بازدید کننده میبینه) چندان زیاد نیست اما در حد عادی هست و کارآمد.

بازم شرمنده اگه نتونستم در رابطه با قالب خیلی کمک کنم، امیدوارم با این کار جدید جبران بشه. من آخرش نفهمیدم تو اینهمه اطلاعات و تفاسیر رو چجوری میتونی از ذهنت بیرون بکشی! مرحبا. فعلا مشغولم، یا حق...

مگه می شه تو روی سایتی کار کنی جالب در نیاد !
در جریانم که هم ایمیلت و هم وبلاگ جدیدت دوباره هک شد .. متاسفم !
در رابطه با قالب هم خیلی کمک کردی .. ممنون !
منتظر کار خوبت هستم .. موفق باشی..!!

امیررضا 6 شهریور 1387 ساعت 10:20 ق.ظ http://cars.mihanblog.com

سلام
مطلب خیلی خوبی بود .
واقعا من نمیدونم اینا ملت رو چی فرض کردن ؟! اصلا حرف هایی میزنن که خود من دو جفت شاخ درآوردم !!! اول شدن تو دنیا اونم تو ۱۰ سال !!!! یعنی ایرانخودرو و سایپا ظرف ده سال میخوان جای تویوتا و جنرال موتورز رو بگیرن !!!!!!!؟؟؟؟؟!!!
به نظر من تنها راه پیشرفت صنعت خودرو اول سودده بودن تولیده چون تو جامعه ای که با خریدن یه آپارتمان صد متری میشه چند صد ملیون سود کرد دیگه کسی نمیاد که چند صد میلیارد هزینه کنه اونم با کلی ریسک ! بعد خصوصی شدن و کوتاه شدن همه جانبه ی دست دولت از صنعته .

موفق باشی .

سلام وممنون از نظرت ، در جواب به نظرت به جدیدترین گفتگو با محرابیان ، وزیر صنایع اکتفا می کنم :
وزیر صنایع‌و‌معادن عنوان کرد: قیمت خودرو افزایش نیافته، افت تولید هم نداشتیم . ( سه شنبه 5 شهریور 87 ) ( مصادف با گزارش سازمان گسترش و صنایع مبنی بر کاهش 2.2 درصدی تولید خودروسازان کشور در 4 ماه نخست سال )
در مورد اون مشکل و راهکاری که ذکر کردی هم باهات موافقم ..!
موفق باشی..!!

علی 6 شهریور 1387 ساعت 02:08 ب.ظ

ساعت قطع برق رو اعلام کن اول شدنت پیشکش

ح.ص 6 شهریور 1387 ساعت 03:53 ب.ظ

مشکل آنست که آقای رئیس جمهور دوره نهم یعنی احمدی نزاد در ایران با دنیا ومراکز صنعتی و دانشگاهی آن آشنائی ندارد و فکر میکند با توسل به چاه جمکران میشود عالم طراح و سازنده اول در دنیا شد... در کشوری که بهترین و فعال ترین مغزهایش به سایر کشورها برای کار و فعالیت علمی می روند اینگونه ادعاها مالیخولیائی میباشند.

رها تر از رها 6 شهریور 1387 ساعت 10:35 ب.ظ http://2raha.blogfa.com

سلام
اولن میخواستم بگم اگه امکانش براتون فراهم شد یه توضیحی درباره نمایشگاه مشهد بدید که :چه محصولات جدیدی عرضه شده و بقیه مسائلی که خودتون بهتر میدونید
دومن حتما خود شما مطلع ترهستید ولی میخواستم بگم یه سایت جدیدن واسه تبلیغات داره میترکونه (هر کلیک روی تبلیغات60 تومنه )و هم اینکه واقعی هم هست و خیلی ها هم ازش پول گرفتن و تا به حال که من هرچی دیدم پول صاحب وبلاگ ها رو داده (فعلا دزدی نکرده!!!)
دیم هم امار بازدید وبت بالاست (خودت نوشتی 1000تا) هم زیاد تبلیغات انجام ندادی گفتم خواستی این رو هم ببینی بد نیست
راستی میگن قیمت ها ی بازار ماشین قراره مناسب تر بشه ؟؟ راسته یا نه؟

سلام....
ممنون از نظرت ..
گزارش مفصل این نمایشگاه در دستور کار وبلاگ هست . متاسفانه اطلاع رسانی پیرامون نمایشگاه خیلی ضعیفه .
- در مورد سایت های تبلیغات حداقل من خودم اگه این 60 تومنی ها روب ببینم روشون کلیک نمی کنم .. دوما : با این روش کاملا مخالفم .. سومن اصلا تو وبلاگ نباید تبلیغ بذارم ( کار زیاد جالبی نیست ) ولی اگه می بینید گذاشتم ، اون دو تا تبلیغ خالی هم رزرو شده و به زودی قرار می گیره بعد از اتمام این تبلیغات هم من کلا از وبلاگ کوچ می کن مبه وبسایت ( این دم آخری 3 تا تبلیغ گذاشتم دسترنج این همه سال وبلاگنویسی رو بده ) ..
قیمت برخی خودرو ها که متعادل پیش می رفت ، اما برای مثال ریو که حدود 2 میلیون گران شده بود ، سایپا با سیاست تعویض قطعات کره ای ریو به چینی می خواد حاشیه سود این خودرو رو بالا ببره ، ثبت نام سری چینی ریو هم از آبان و آذر در سایپا شروع شروع می شه ..
خودرو های وارداتی هم به دلیل کاهش تقاضا بر اساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد 2 تا 3 میلیون ارزان شدند ..
در مورد بقیه خودرو ها هم ممکنه این تعادل به دلیل کاهش تقاضای مردم برای خرید در بازار پایین بیان ولی نه خیلی زیاد ..
موفق باشی..!!

[ بدون نام ] 7 شهریور 1387 ساعت 08:15 ق.ظ

فکر می کنم یکم در برداشتتون دچار اشتباه شدید. رسیدن به قطب اول خودروسازی آسیا یا جهان منظور اولین کشور نیست بلکه رسیدن به سطح اول جهانی و قرار گرفتن در بین چندین کشوری که در این سطح هستند بوده نه اینکه صرفا اولین کشور باشیم. با این دید جلو رفتن بد نیست. بعدشم شخصا برداشت من از صحبت های آقای احمدی نژاد اینه که بسیاری از اینچنین سخنان ایشون صرفا جبنه انگیزاننده داره نه اینکه واقعیت و قصد اون احیای روحیه اعتماد به نفس ملی هستش. مثل این میمونه که شما یک مربی هستی که با وجود اینکه مثلا میدونی شاید بازیکنت در حد اول بودن نباشه ولی قبل مسابقه بهش نمیای بگی تو اول نمیشی بلکه مدام بهش می گی تو حتما اول میشی این به معنای دروغ پردازی و رویا پردازی و خیال بافی نیست.
در ثانی برنامه چهارم سال ۸۸ اگه اشتباه نکنم تموم میشه نه ۹۷ . البته من متنتو کمل نخوندم ببینم به کنایه اینو گفتی یا نه.

اما در مورد صنعت خودرو من هم واقعا معتقدم تا اینجا که عملکردشون نا امید کننده بوده هر چند به نسبت شاید ۱۰ سال پیش شاید پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم ولی وقتی مثلا در زمان ورود سمند به بازار اعلام میکنند هر سال یک مدل جدید از سمند به بازار عرضه می کنند و بعد ۶ سال با کم و زیاد کردن امکانات و تغییر چراغ کاری که یه فروشگاه مربوط به خودرو هم می تونه این کارو انجام بده اونو به عنوان طراحی خودروی جدید معرفی می کنن واقعا اسفناکه و اهانت به شعور مردم. بزرگترین کاری که کردن سورنه که مثلا قرار بود یه خودروی جدید باشه که اون هم همون سمنده با کمی تغییرات بیشتر شاید بشه گفت تو این مرحله کارشون از حد یه فروشگاه به یه تیونر خیلی کوچک ارتقا یافته.
امیدوارم حالا که منطقی اعلام کرده استراتژی ما از توسعه صنعتی به افزایش و توسعه محصولات تغییر کرده شاهد تغییری در این وضعیت باشیم .

سلام..
اولا خوشحال می شدم اگه حداقل اسمتون رو هم درج می کردید !
مطمئنا شما هم در جریان فعالیت خودروسازان هستید ، اما بیش تر به نظر می رسه دنبال کننده ی کارهای رئیس جمهور و سیاست های ایشون باشید و شاید از همین طریق ذهن شما به سمت بخش صنعت خودرو هم منعطف شده باشه ..
خیر ، این حرف را نه تنها رئیس جمهور بلکه بذرپاش مدیرعامل سایپا هم اعلام کرده اند ، بحث اینجاست که وقتی رئیس جمهور از خودروسازان می خواهد تا پیشرفت این چنینی را در برنامه بگنجانند و به عنوان طرحی دنبال کنند یعنی به صورت رسمی پی گیر قضیه باشند ، به نظر من اگر قصد تزریق پتانسیل به این صنعت وجود دارد ، می شود به گونه ای دیگر و با کمک و نظارت بیش تر آن را انجام داد ، یادم می آد مربی تیم والیبال ( بزرگسالان ) ایران در مصاحبه ای اخیرا گفت وقتی می دونم این تیم در سطح دیگر رقبا نیست ولی داره تلاشش رو می کنه چجوری بگم حتما اول می شید ، اون گفت شاید ما اول نشیم ، ولی قول می دیم تمام تلاشمون رو بکنیم و شاید هم پدیده ای در مسابقات بشیم .بخش ورزش با صنعت خودرو به این مریضی را نمی توان مقایسه کرد ، اعلام این حرف در راستای احیا روحیه در این شرایط صنعت خودرو در کشور نشون می ده ایشون ( با عرض پوزش ) در جریان کار خودروسازان و وضع مردم در مواجه با اون ها نیستند .
از تذکرتون در مورد برنامه چهارم توسعه ممنونم ، موقع نوشتن مطلب آن چنان ذهنم مشوش بود که سند چشم انداز و برنامه چهارم رو قاطی کردم .. در هر صورت مطلب اصلاح شد .. اگه دوست دارید می تونید گاف تلقی کنید ..( کنایه ای هم در کار نبود ) !
به نظر می رسد شما با بخش رئیس جمهوری مطلب مشکل داشتید چون با بقیه قسمت ها اعلام هم دردی کردید ! خیر .. من با برخی مسئولان و جوانان دست اندر کار ایران خودرویی در ارتباط هستم ، پتانسیل کار در این صنعت بسیار بالاست ، طرح های بسیار عالی هر روز ارائه می شوند اما باز هم به مسائل بالا مقام ها ی ایران خودرویی و سایپایی بر می گردیم که شرایط را برای شکوفایی این طرح ها فراهم نمی کنند ..
در کل با توجه به رویکرد شما به برنامه های دولت .. به صراحت اذعان می کنم که دولت "هیچ" نظارتی بر امر خودروسازی ندارد و به نظر می رسد دوست هم ندارد قدمی در راستای اعتلای این صنعت بر دارد ..
اگر در این امر شک دارید هزاران مثال می تونم براتون بزنم....

رها تر از رها 7 شهریور 1387 ساعت 11:07 ق.ظ http://2raha.blogfa.com

من یادم رفت ادرس سایت تبلیغاتی را که گفتم قرار بدم ،ادرس اینه
http://www.oxinads.com/?a=13205

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد