X
تبلیغات
رایتل
4 شهریور 1387ساعت 01:36 ب.ظ

بحث اول شدن صنعت خودرو ایران در جهان که تا کنون شوخی تلقی می شد امسال نه تنها از زبان بذرپاش بلکه از زبان احمدی نژاد نیز به عنوان صنعتی نوظهور و تفکری جدید و جالب به برنامه ریزی های سند چشم انداز اضافه شده .

احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران طی طرحی از خودرو سازان خواست تا در طول 5 سال ایران را به قطب اول خودرسازی آسیا و سپس طی 5 سال دیگر به قطب اول خودروسازی جهان تبدیل کنند ، یعنی این طرح باید تا سال 1397 به اتمام برسد ، برای ایران 1404  !

لازم به ذکره در آخرین آمار تولیدی خودروسازان ، ژاپن با تولید 11.7 میلیون خودرو در سال به عنوان بزرگترین کشور خودروساز جهان و تویوتا با تولید 7.2 میلیون خودرو در سال ، غول های خودروسازی جهان در سال 2008 بوده اند .

1- با فرض ثابت ماندن آمار تولیدی بزرگترین خودروساز جهان و در رقابت نبودن جنرال موتورز آمریکا با تویوتا و همچنین در نظر نگرفتن فعالیت های تاتا موتورز هند و یا حتی برنامه های بلند مدت کوچک ترین رقیب ایران در آسیا یعنی مالزی ،

ما می توانیم طی 10 سال آینده اولین خودروساز جهان شویم اگر :

 

مسئولان خودروساز واحد های نیمه دولتی ( نیاز به توضیح نیست ) در تلاش باشند تا آمار تولید منظمی داشته باشند ،؛ ایران خودرو پارسال افزایش تولید داشته و امسال در 4 ماه نخست کاهش شدید تولید را تجربه کرده و سایپا و پارس خودرو هم رشد آن چنانی در تولید محصولات نداشته اند ، به ویژه که سایپا قصد خارج کردن ریو از خط تولید را دارد .. انگار در بازاری که همه دم از گرانی می زنند خودوسازان خیلی دارند به خودشان فشار می آورند تا ضرر نکنند ، آن ها به سود اندک راضی اند اما مشتری هایشان را از دست نمی دهند !!  ( پس سود های سرشار این خودروسازان از آسمان نازل می شود ؟ )

سایپا و ایران خودرو با  حدود 80 هزار پرسنل استخدامی و 1000 زیر مجموعه که دو قطب بزرگ صنعت خودروسازی ایران را تشکیل می دهند ، تمام پتانسیل خودروسازی در کشور را در دست دارند و سود عظیمی در هر فروش فوری یا فروش های ویژه نصیبشان می شود ، صنعت خودروسازیشان را به روز و همگام با جهان کنند ، در جایی وانت باردو و در جای دیگر سوزوکی گرند ویتارا یا تندر 90 را تولید نکنند . در پی رکورد شکنی تولید پیکان نباشند ، اگر با خروج پراید از خطوط تولید به صنعت خودرو ما ضربه عظیمی می خورد به آن جای کار فکر کنند که اگر در رنج قیمت و کیفیت پراید حداقل چند خودرو دیگر نیز حضور داشتند دیگر نمی گفتیم " از پراید استقبال می شود پس می ماند " دو سال دیگر ... کاری کنیم که خداحافظی از یک محصول تولیدی پس از مدت تولید حداکثر 9 سال و عرضه فیس لیفت های منظم راحت باشد تا نسل جدید از آن محصول را معرفی کنیم ، این گونه مشتری " چوب خشک " فرض نمی شود تا همواره با ساز خودروسازان برقصد و در آخر هم سپر دفاعی برای خودروساز باشد که "مشتری ها محصول ما را می خواهند ، ببینید داره از محصول ما استقبال می شه ، بازم بگید پراید باید از خط تولید خارج بشه "  در بازه خودرو های ارزان بازاری رقابتی ایجاد کنیم ، اگر می ترسیم که خودروساز خصوصی مانع کارمان شود خودمان محصول رقابتی وارد بازار کنیم .

اگر بخواهیم اول از آسیا شروع کنیم ، در مرحله اول باید به اندازه تیراژ سال گذشته خودروسازی کشورمان ، سمند تولید و صادر کنیم ، تیراژ بالاتر مطمئنا قیمت را کاهش می دهد ( البته این موضوع در ایران پدیده ی نادری است ، جدی نگیرید . در مقابل تیراژ پایین به شدت قیمت را بالا می برد )

خودرو های کم مصرف ( بر خلاف عادت خودروسازان ایرانی ) مناسب برای بازار های جهانی تولید و عرضه کنیم تا در رقابت با خودروسازانی همچون تویوتا ، مزدا ، سوزوکی ، هیوندای و حتی کیا در بازار های آسیا سربلند شوند ، سپس وقت افزایش تیراژ است .

مصرف خودرو ها را عاقلانه کنیم تا دیگران به خودرو های تولیدی ما نخندند ! ما سمند 1.8 لیتری را با مصرف واقعی 13 لیتر در شهر به رقابت خودرو هایی با مصرف 8 لیتر می فرستیم ، شاید موتور ملی همان فرشته ی نجات باشد . به لیست " غیر معقول سوز ها " می توانید بسیاری از وارداتی ها و تولیدی های دیگر را هم اضافه کنید  !

منتظر اولتیماتوم راهنمایی رانندگی و یا هر مسئول دیگری نباشیم ، اگر بحث امنیت خودرو ها از دو سال پیش به عنوان اخطاری به خودروسازان ابلاغ شده ، منتظر ضرب العجل مسئولان رده بالا در زمینه رو کردن خوردو های غیر ایمن نباشیم ! تا بلافاصله پس از اخطار های چاپ شده در روزنامه ها مسئله را جدی تر پی گیری کنیم ! و یا برای توجیه حوادث پیش آمده از نظر امنیتی برای پر تیراژ ترین خودرو تولیدی کشورمان ، غیر استاندارد بودن جاده ها و یا وسائل نقلیه سنگین را بهانه قرار ندهیم ، قدری به سیستم ترمز فرسوده و کمربند های غیر ایمن نصب شده روی محصولمان رسیدگی کنیم .

ما که حداقل مسائل ایمنی از قبیل ، ترمز ABS و ایربگ را در محصولات پر تیراژمان رعایت نمی کنیم ! حداقل از نظر ترمز و کمربند مناسب به مشتری ها امینان خاطر بدهیم .

 و بسیاری موراد دیگر که باید به این لیست اضافه شوند ..

اما آقای رئیس جمهور ، آقای بذرپاش و آقای منطقی : ما برای اول شدن در جهان به جای اینکه تا 10 سال فرصت داشته باشیم ، باید این 10 سال را صرف اول شدن در کشور خودمان کنیم ، نه از لحاظ تیراژ و نه از لحاظ تکنولوژی .. از نظر حداقل هایی که تا کنون با پشت کردن به آن ها به این جا رسیده ایم و صنعت خودرویی مبهوت از آن چه در گذشته برایش رخ داده را اداره می کنیم .. ما دیگر بازار خودروی نو ظهور نیستیم .. دست مردم را با وجود تعرفه واردات به این سنگینی برای چشم داشتن به محصولات خارجی کوتاه کرده ایم و به سود دهی خودروهای تولیدی مان اطمینان داریم ، در جهت اعتلای قطعات تولیدی در داخل و در کل صنعت ملی انتظارات مردم را محدود کرده ایم .. .. اگر باور داریم که آماری که ارائه می کنیم درست است و پراید را بهترین خودروی جهان و نزدیک به استاندارد های جهانی می دانیم ، سعی کنیم در واقعیت و خودرویی که به مردم تحویل داده می شود هم از همه جهات ، امنیت ، خدمات پس از فروش و کیفیت خودرو های تولیدی مردم چنین نظری نسبت به محصولاتمان داشته باشند ...

به نظر شما برای جهانی شدن صنعت خودروی ما چه اصلاحات و پیشرفت های دیگری لازم است ؟ ( در قسمت نظرات اعلام کنید )

del.icio..us  digg  newsvine  furl    smarking  segnalo