موتور ملی

  

å       خبر دست اول

روزنامه دنیای اقتصاد  : بنا بر مصاحبه با محمد زالی مدیرعامل شرکت تحقیق و طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) قرار است به زودی ( تا ماه آینده) سمند با موتور ملی به بازار عرضه شود ، بنا بر  گفته های مدیر ایپکو تا کنون چند دستگاه سمند مجهز به موتور ملی به نیروی انتظامی تحویل داده شده تا مراحل شماره گذاری رو بگذرونن ، مثل بقیه محصولات این موتور در حال حاضر روی سمند برخی افراد مجموعه ایران خودرو در حال انجام تست های شهری هست و در آینده ی نزدیک به صورت گسترده روی محصولات نصب خواهد شد .

البته اعلام نشده  کدوم نوع موتور ملی تست شده و آماده عرضه روی سمند است ولی به احتمال زیاد موتور 1.7 لیتری با 115 اسب بخار قدرت خواهد بود .

این تغییر علاوه بر خوشحال کردن مردم ایران به دلیل ملی تر شدن سمند افزایش قیمتی پیش بینی شده ی حدود 500 هزار تومان را به همراه خواهد داشت . 

 

å       موتور ملی  اینگونه متولد شد

حدود 11 سال پیش جرقه ی تولید خودرو ملی در ایران خودرو زده شد ، ابتدا شرایط و سخت به نظر می رسید و داشته ها اندک بودند ، قدرت تولید چنین خودرویی وجود داشت اما نه به تنهایی ، شرکت تایوانی ورشکسته ای که در همین زمان در حال طراحی خودرویی روی پلت فرم 405 بود ورشکسته شد و ایران خودرو طرح این شرکت را خریداری کرد ، طرح نقص های بسیاری داشت که محققان مرکز تحقیقات ایران خودرو با همکاری گروه های کره ای ، اتریشی و آلمانی شروع به اصلاح مشکلات و طراحی خودرو ملی کردند .

در دل سمند قلبی غیر ایرانی که توسط موسسه PSA فرانسه طراحی شده بود با نام  L3 می طپید که خدشه ای بر نام ملی این خودرو بود ، با این حال خودروی ملی معرفی شده باید به بازار عرضه می شد و تا زمانی که موتور ملی کامل شود نیاز بود تا از موتور جایگزین استفاده شود .

اینگونه موسسه تحقیقات موتور ایران خودرو با موسسه تحقیقات موتور آلمان شروع به طراحی موتور ملی برای ایران خودرو کردند : ( خانواده موتور EF7 ملی )

 

·       موتور 1.7 لیتری با توان تولید 115 اسب بخار قدرت ( 18 اسب بخار قوی تر از موتور کنونی سمند) با 100 سی سی حجم کمتر  در حالت بنزین سوز 20 درصد قوی تر و در حالت گازسوز هم حتی از موتور 97 اسب بخاری کنونی سمند هم قوی تر عمل می کنه .

 

·       موتور 1.7 لیتری با توربو چارجر به طور مشترک توسط متخصصان ایرانی و آلمانی طراحی شده که توان تولید  حدود 150 اسب بخار قدرت را دارد .

 

·       موتور 1.4لیتری کاملا توسط متخصصان ایرانی طراحی شده اما هنوز به تولید نرسیده ، این موتور برای محصولات آینده ایران خودرو در نظر گرفته شده .

 

å       مقایسه موتور ملی و موتور L3 پژو - سیتروئن ( موتور کنونی سمند)

 

 

موتور ملی

موتور L3 موسسه PSA

مدل موتور

از خانواده EF7

XU7JP/L3

حجم موتور

1.7 لیتر

1.8 لیتر

حد اکثر قدرت

115 اسب بخار

97 اسب بخار

حداکثر گشتاور

162 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه

153 نیتون متر در 3000 دور در دقیقه

قدرت در حالت گازسوز

حداکثر افت 6 درصد

108 اسب بخار

حداکثر افت از 11 درصد

حدود 87 اسب بخار

 

 

å       امیدواری ها !

این سومین باره که ایران خودرو وعده عرضه سمند با موتور ملی به بازار رو می ده ، دفعه قبل هم منطقی تا پایان شهریور وعده عرضه سمند با موتور ملی رو داد ، امیدواریم این دفعه که منبع خبر به موتور ملی نزدیک تره شاهد فناوری کامل خودروی ملی باشیم ، در کلاس B  و C هم در آینده نزدیک شاهد S81 با موتور ملی سایپا خواهیم بود ، هر وقت مشخصات کاملی از موتور ملی سایپا بدست بیارم اون مطلب رو هم می زارم .. موفق باشید..!

  

یک گام به جلو .. موفق باشید ..!!

 

وانت های ملی

مطمئنا داغترین اخبار مربوط به جالب ترین خودرو تولید داخل ، ابتکار سایپایی ها سر تولید وانت پراید بوده ، این مدل مفهومی سر و صدایزیادی کرد و در پی اون اخباری راجع به تست وانت سمند ( ارس ) و وانت 405 هم به گوش می رسید ، به نظ رمیر سه حرف ها و زمزمه هایی که در گذشته مبنی بر بومی سازی صنعت وانت در کشور به گوش می رسید با فعالیت هایی همراه بوده که البته برخی از این فعالیت ها عقلانی به نظر نمی رسن !

 

å       وانت پراید

 

سایپا نام خاصی برای این خودرو در نظر نگرفته و تا به حال هم مدیران ارشد سایپا خبری از تولید اون به میان نیاوردن ، حداقل می دونیم این خودرو حتی در حد خودرو های مفهومی هم نیست ، زیرا نظری در مورد مشخصات

 فنی اون ارائه نشده  ، مظطمئنا نمی تونن این محصول رو با موتور 1.3 کیا به بازار عرضه کنند پس یا باید منتظر حذف پروژه از سایپا و یا تغییرات 100 درصدی در طراحی و مشخصات فنی این وانت سایپا باشیم .

·          دانلود کلیپ وانت سایپا با فرمت  3GP ( حجم :KB   597   (

 

 

 

 å       وانت سمند ( ارس )

بیش تر به نظر می رسه ایران خودرو که اسمش تو طراحی اولینه خودرو ها بد در رفته ، برای دست گرمی و تفریح این وانت و وانت 405 رو طراحی کرده باشه ، قبلا در نمایشگاه 81 با طراحی سورن آشنا شدیم و دیدیم نه پیشرانه و نه طراحی هیچ شباهتی با سورن کنونی ندارند ، طراحی وانت سمند از وانت پراید عاقلانه تر صورت گرفته و حد اقل شباهت بیش تری به وانت داره ، اما از روی طراحی چراغ های عقب و طراحی کناره ها می شه به راحتی فهمید پروژه در حد طراحی صفر بوده و عملیات طراحی جدی در کار نبوده .

نکته جالب اینه که حتی نام ارس پشت این وانت هک شده که نشات گرفته از تفکراتی بوده ، با این وجود سال گذشته منطقی تولید وانت سمند رو تکذیب کرد !

·           دانلود کلیپ وانت سمند ( ارس) با فرمت  3GP ( حجم :KB   622   (

 

 

å       وانت پژو 405

ایران خودرو در صدد جبران اشتباهات کمپانی پژو فرانسه بر اومده این مساله رو هم با تولید محصولاتی نظیر پژو RD ، ROA ،  GLI و هم اکنون تست وانت این خودرو می خواد به اثبات برسونه !!

هیچ تغییری در طاحی 405 نسبت به مدل سدان این خودرم اشهده نمی شه و هیچ حرفی هم در مورد این خودرو رد و بدل نشده ، کم سر و صدا ترین وانت تست شده  در این گروه هم بوده ، پس شتر دیدید ،  ندیدید !

 

 

 

å       وانت تندر 90

قرار است این محصول تا سال بعد به همراه R90 ون 7 نفره ال نود به بازار عرضه بشه ، می تونید طراحی یه وانت پدر و مادر دار رو با طراحی ها مفهومی سه وانت بالا مقایسه کنید و نحوه ی در آوردن وانت رو از یک خودرو سواری در وانت تندر 90 مشاهده کنید .

 

 

 

 

مدتی قرار بود تدبیراتی در زمینه به روز کردن بازار وانت کشور صورت بگیره و محصولی کارشناسی شده با بازار وارد بشه که هنوز فعالیت جدیدی در این زمینه صورت نگرفته و ایران با تکنولوژی وانت های 1980 سر می کنه !

 

در صورتی که عکس های وبلاگ را مشاهده نمی کنید و یا لینک های دانلود کلیپ ها عمل نمی کنند لطفا در قسمت نظرات اطلاع بدید ..

 

یک گام به جلو..موفق باشید..!!