گوشه ای از صنعت خودرو در ایران

 

 

 

محرابیان وزیر صنایع و معادن ، مدتی قبل بعد از افتتاح کارخانه ایران خودرو در بابل و بعد از اینکه ایران خودرویی ها تصمیم به تولید S21 در اون رو گرفتند تا جایگزینی برای پیکان و شروعی برای عرضه خودروی ارزان قیمت در کشور باشه ، به شدت با این مساله مخالفت کرده . «نباید بازار خودروی ایران را به شرکت‌های خارجی بدهیم» و یا اینکه به «خاطر نفع شخصی چند نفر، نمی‌‌توانیم بازار را به چند کارگر چینی بدهیم» و دست آخر اینکه «پروژه تولید خودروی ارزان‌قیمت با همکاری چری نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است» از گفته های محرابیان است .

سوال اینجاست که چرا این حرف ها هم اکنون که در آستانه شروع همکاری ایران خودرو  و چری چین هستیم  باید زده شوند ، به قولی می گن وقتی کلنگ کارخانه بابل زده شد کسی نمی دانست با چه هدفی قرار است این کارخانه تاسیس شود ، برای تولید چه خودرویی ؟!

 

منطقی مدیر عامل ایران خودرو گفته  :  " به ما گفتند خودروی ملی بسازید ، ما هم ساختیم "

 

طرح اس 81 به دلیل توقف چند ساله با اکثر استاندارد ها و علم روز همسو نبود و به همین دلیل طراحی این خودرو از سر گرفته شد ، حتی برای سر هم کردن مدل آزمایشی S81 هم ما نیازمند به کره بودیم ، این بدان معناست که درصد فراوانی از بودجه اختصاص یافته به S81 تا قبل از توقف پروژه از بین رفته ...

 

پروژه طراحی و تولید موتور ملی در سه مدل و در سه مرحله صورت گرفته ، این موتور از پایه کار نشده و از موتور پیش فرض PSA در طراحی آن استفاده شده ، طراحی و تولید این موتور با همکاری موسسه موتور آلمان پروژه ای آموزشی برای مهندسان ایرانی بوده این آموزش برای ایران خودرویی ها به معنای طراحی و تولید موتور ملی بوده !!

 

لزوم مونتاژ و طراحی برخی مدل های خودرو در کشور درست درک نمی شود ، اما در تفکر عامیانه برای در دست داشتن بازار است ، این حرف که هنوز تقاضا برای 405 GLX و پراید وجود دارد و به همین دلیل ما آن ها را از خط تولید خارج نمی کنیم ، نشات گرفته از بوجود آوردن بازار محدود در کشور است ، پایه این حرف را خودتان بنا کرده اید ، باید هم از اون استفاده کنید ..!

 

کاهش ندادن تعرفه واردات خودرو بر خلاف برنامه چهارم توسعه ( کاهش تا 50 درصد تا سال 88) به دلیل ضرر رسیدن به قطعه سازان و خودروسازان داخلی برای عوام معنای قابل درکی ندارد ، بنای این گونه واردات خودرو از ابتدا با تولید داخلی همگام نبوده که هم اکنون باید برای جبران ضعف صنعت خودرو و اجرای طرح خودکفایی و به قدرت رسیدن در تولید و طراحی خودرو های داخلی بهای جدایی از صنعت روز خودرو در جهان رو بپردازیم . البته شکی نیست که این امر ضرر هایی را به همراه خواهد داشت .

 

صنعت خودرو به معنای ارائه فیس لیفت خودرو های پیشین نیست ، ما که قراره با سرعت در زمینه خودروسازی پیشرفت داشته باشیم و 1 درصد از  صادرات خودرو جهان رو به خودمون اختصاص بدیم نیازمند فعالیت بیش تر در بهبود محصولات از دیگر مناظر داریم ، بدین معنا که موتور 1.8 لیتری با قدرت 97 اسب بخار ( روی سمند و 405 ) دیگر در جهان جایی ندارد ، بلکه خودروسازان از موتور های 1.4 لیتری با قدرتی بیش از این استفاده می کنند .

موتور هایی که روی برند های گوناگون نصب می شوند قابلیت ارتقاء به عنوان محصول آینده را دارند ، اما به ظاهر ارتقاء خودرو ها در ایران با قرار دادن آپشن کیسه هوا و طراحی جدید چراغ های عقب و جلو معنی می شود شاید هم خودرویی که فیس لیفت شده از بازه ی قیمتی خودش یک پله صعود کنه با بازه قیمتی گرون تر .

 

پروژه های عظیم خودرو در کشور با سیاست آمیخته می شوند ، از کاه کوه می سازند ، طرح های بی سرانجام بسیاری را دنبال می کنند ( وانت سمند ، وانت پراید ، وانت 405 ) و ..

دیزلی شدن خودرو ها در ایران رویای بود که هرگز به نظر نمی رسید عملی شود ، به نظر میرسه انجام این پروژه روی زامیاد 24 ( وانت نیسان) قراره تحول ایجاد کنه !

     عوامل دیزلی نشدن خودرو ها تا کنون از زبان عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ( به نقل از هفته نامه دنیای خودرو)

§      شماره گذاری و واردات خودرو های سواری دیزلی به ایران ممنوع است ( این قانون ریشه در قبل از انقلاب دارد و هویدا آن را صادر کرده) --- چه جالب ، یعنی هویدای از زبان رسانه ها فاسد ، تصمیمی گرفته که پس از انقلاب هم دستخوش تغییر نشده !! ----

§         پالایش گاه های ایران هنوز قابلیت تولید گازوئیل مرغوب یا گازوئیل با گوگرد کم را ندارند .

§      تکنولوژی ساخت موتور های سبک دیزلی پیچیده تر از ساخت موتور های بنزینی است و در دنیا فقط چند کشور هستند که تکنولوژی تولید این موتور ها را دارند . ( پس یه پروژه ی ملی دیگه تو راهه !!! تولید موتور های سبک دیزلی البته شاید با همکاری 90 درصد یکی از همون چند کشور ! )

 

دیگه خودتون قضیه رو بگیرید که چرا در مورد تندر 90 ( ال نود ) یا همون لوگان چیزی ننوشتم !!! ترسیدم صفحه اول وبلاگ سنگین بشه !

 

اگه دوست داشتید شما هم گوشه هایی از این صنعت پر فراز و نشیب رو در قسمت نظرات بنویسید ، حتما در مطلب از اون ها استفاده میشه !

 

یک گام به جلو...موفق باشید..!!

نظرات یک کارشناس در مورد ریو !

 

 

 

å       این کارشناس ( از سامانه پرسش و پاسخ خودرو کارایران)

مطمئنا کسانی که فعالیت ها این وبلاگ رو دنبال می کنند با کارکرد آیکون علامت سوال بالای منو آشنا هستند ، سیستم پرسش و پاسخ کارایران که به همت دوست خوبم مسلم حمزه نژاد و من راه اندازی شد ، این سیستم تا کنون پذیرای حدود 1000 سوال بوده که خیلی فشار روی بچه های سیستم آورد ( من ، مسلم و امیررضا ) ، اعتراضات بسیار زیاد بودند و توقعات هم خیلی بالا ، اما باور کنید در روز حداکثر توانمونو صرف پاسخ دادن به سوالای این سیستم می کردیم و از کار و زندگی افتاده بودیم ( اشتباه از خودمون بود) ، خلاصه آمار سوالات بالا بود و بیننده ها هم از لنت ترمز تا مقایسه تمامی خودرو ها ی بازار ایران و خارج سوال می فرستادن ، ( الآن که یادش می افتم ...!!!) و در این میان ما هم به جاش اشتباهاتی داشتیم اما نه آنچنان زیاد که خیلی بی احترامی ها نسبت به ما روانه بشه ، این اشتباهات ناشی از بی تجربگی و غلط بودن منابع اینترنتی بوده برای مثال یک تعمیرکار دوو به پاسخی پیرامون دوو اسپرو اشکال فنی گرفته بود و ما رو احمق خطاب کرده بود که جا داره همینجا از ایشون تشکر کنم !؟

حالا در مورد این مطلب : من خودم به شخصه تا پیش از این در مقایسه ریو  ورنا بی شک ورنا رو پیشنهاد می کردم اما این کارشناس محترم سایپا با کمال متانت و در عین حال در لفافه با استفاده از کلمات کنایه آمیز به مفهوم خیال پرداز بودن و چرت و پرت نویس بودن نسبت به ما اظهار لطف کرده بودند !

در کل ، اطلاعات مهمن نه موضوعات پیش آمده ( شما جدی نگیرید)

ادامه در یادداشت پایانی ..

 

å       مقایسه تخصصی ورنا و ریو ( نکته به نکته)

از زبان کارشناس فنی سایپا

                         

 

§     کمپانی خودرو سازی کیا تابعه  گروه خودروسازی هیوندا موتور کره جنوبی می باشد که در بسیاری موارد طراحی و تولید همکاری ها ی نزدیکی با هم دارند ، همچنین این دو کمپانی از مشاوره ها و طراحی ها فورد آمریکا به طور کامل بهره می برند  .

 

§     ریو 16 سوپاپ داره،نیم موتور ریو همون نیم موتور ورناست(و البته ecu شونم یکیه هردو زیمنس البته واضحه که برنامه ecu که روی ریوست با اونی که رو ورناس فرق می کنه) که این حاصل همکاری  کیا و هیونداست .

 

§     حجم موتور هر دو 1.5 لیتره و تنها تفاوت این دو خودرو در سر سیلندر اون هاست که ریو 16 سوپاپ داره ولی ورنا 12 سوپاپ . ( ریو : 1493 سی سی حجم موتور – ورنا : 1495 سی سی حجم موتور )

 

§         قدرت ورنا 90 اسب بخار در 550 دور دقیقه و قدرت ریو 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است .

 

§         در واقع موتور ریو تکمیل شده و بهسازی شده ی موتور ورناست .

 

§     گشتاور موتور ریو ام از ورنا بزرگ تره بنابراین شتابشم تو هر 5 تا دنده بیشتر از ورناست بد نیست بدونین تو سایپا ریو به دو صفت معروفه یک سلطان شتاب و دو سلطان سربالایی یعنی تو شتاب اولیه (100-0) حتی زانتیا رو هم می گیره ، همچنین ایشون با پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 هم کورس گذاشتن و تونستن با ریو کل اون ها رو بخابونن . ( ببخشید معادل فارسی براش پیدا نکردم)

 

§     ریو تو سربالایی ها جایی که پرشیا ELX ،405 GLX ،  و  206 تیپ 5 بسختی 50 کیلومتر میرن ریو با سرعت بالای 100 مثل شبح از کنارشون رد میشه در مورد صدای موتور و قطعات موتورم باید بگم هیچ شباهت و اشتراکی بین ریو و پراید نیست صدای موتور ریو کاملا بم و پرطنینه و هیچ شباهتی به صدای موتور پراید نداره از لحاظ قطعات موتورم جز قطعاتی مثل یاتاقان قطعه مشترکی با پراید نداره .

 

§     مجموعه قوای محرکش شامل موتور و گیربکس و ... واتاق به شکل کاملا پک از کره وارد میشه و تو ایران کارگرا فقط زحمت باز کردن جعبه ها رو میکشن البته مشخصه قطعات مشترک خیلی بیشتری بین ریو و ورنا وجود داره که من دقیقا نمی دونم .

 

§     در پایان امیدوارم تو وبلاگت مطالب علمی و مستند بیاری ( من تا حالا در مورد ورنا مطلب ننوشتم نمی دونم ایشون با کی هستن ؟!‌)  نه مطالب بی پایه و اساس مثل : پوسته گیربکسش ایرانیه 80 در صد قطعاتش با پراید یکیه صداش مثل پرایده تو کورس با ورنا می مونه و ... یا حرفای گاراژی مثل موتور ورنا بیست سانت از ریو بزرگتره تحویل دادن نظرات شخصی حدسیات و تخیلات و مطالب نادرست و بی پایه و اساس .

 

å       و من ...

 

من با اعم نکته هایی که ایشون نسبت به ما متذکر شدن موافقم و نظرم نسبت به ریو برگشته اما چه سود که ریو از قافله بازی ورنا با شروع عرضه ورنا 1600 باز مانده و از موتور غیر قابل ارتقایی بهره می برد که بعد ها مشکلاتی برایش بوجود خواهد آورد ( از زبان یه منبع رسمی در سازه گستر سایپا) .

** من تنها یک سوال راجع به نتیجه گیری آخر ایشون دارم : اگر ما حدسیات و نظرات شخصی رو منعکس می کنیم پس اظهار نظرات شخصی شما در مورد کورس گذاشتن با خودرو های ذکر شده چگونه قابل اثبات هستند ، زیرا در این صورت من به شخصه فکر می کنم بهتره همه ماشینا رو جمع کنیم فقط ریو بفروشیم ، اینطوری بقیه ماشین ها ی به نظر شما " سوسک جلوی ریو " باید از گود خارج بشن .

 

å       یادداشت

خوب به نظر من بهتره این مطلب رو نوعی مطلب کارشناسانه تلقی نکنید ، فقط گوشه ای از برخورد مردم با خودرو نویسان رو ببینید ! مشاهده چنین مطلبی در میان 100 سوال آن هم توسط یک کارشناس فنی سایپا واقعا عامل کندتر شدن ما در امر تسریع در عملیات سامانه پرسش و پاسخ کارایران هست !

در آینده تیم بزرگتر و با تجربه تری رو برای فعالیت در سامانه پرسش و پاسخ در نظر می گیریم و امیدواریم این سیستم که خیلی زحمت پاش کشیده شده بتونه جایگاه واقعیش رو در بین بینندگان پیدا کنه .

 

اگه ریو دارید یا کسی از نزدیکانتون ریو داره لطفا در موردش در قسمت نظرات بنویسید البته  در تایید گفته های کارشناس فنی سایپا .

راستی ، می دونستید با استفاده از قسمت آخرین اخبار خودرو در منوی وبلاگ می تونید تمامی خبر های پیرامون خودرو از همه ی خبرگزاری ها و مجلات رو یک جا ببینید ؟!

 

یک گام به جلو..موفق باشید..!!